Kansainvälisesti arvostettu tutkija professori Lea Pulkkinen varoittaa kopioimasta Ruotsin koulupakkoa Suomeen. 

"Kouluun ei pidä ottaa malleja ulkomailta

Suomalaiset koululaiset ovat koulusaavutusvertailuissa ja aikuiset hyvinvointivertailuissa maailman parhaiden joukossa. Näiden tulosten tulisi pysäyttää meidät antamaan arvoa niille ratkaisuille, joita vastuulliset henkilöt ovat Suomen kansan hyväksi tehneet. On perusteita tuntea kansallista itseluottamusta ja puolustaa omia järjestelmiämme.

Koulumenestys ei ole yhden hyvänkään instituution, kuten peruskoulun, tulosta, vaan lapsen kokemukset kasautuvat. Näistä on syytä muistaa ilmainen äitien ja lasten neuvolatoiminta, jollaisesta suurin osa maapallon ihmisistä ei voi uneksiakaan. Samoin varhaislapsuus, jonka aikana kasvu ja oppiminen saavat tapahtua leikin, liikunnan ja luovan toiminnan ilmapiirissä, on kaukana opettajajohtoisesta, koulumaisesta varhaiskasvatuksesta tai lapsen pakottamisesta ruumiilliseen työhön.

Lapsen yksilöllisyyttä arvostetaan suomalaisessa peruskoulussa ja varhaiskasvatuksessa. Luotamme opettajiin ja sallimme heille opetussuunnitelmallisia- ja menetelmällisiä valintoja. Luotamme myös vanhempiin, jotka voivat tehdä valintoja eri vaihtoehtojen kesken lapsen hoidon järjestämiseksi yhteiskunnan tukemana. Vanhempien valintaoikeuksiin kuuluu sekin, että he voivat toteuttaa lapsen oppivelvollisuuden halutessaan myös kotiopetuksella.

Ruotsissa on erilaisia toimintamalleja, jotka kuuluvat sen historiaan ja ideologiaan. Niistä joidenkin ratkaisujen, kuten koulupakon kopioiminen Suomeen olisi ajattelematonta ja vaarantaisi sitä kehitystä, joka Suomessa on saavutettu omien ratkaisujen pohjalta. Ruotsi on lasten koulumenestyksessä ja kansalaisten hyvinvointivertailussa Suomea heikompi." Helsingin Sanomat 25.5.2012


Vapaus on vaikea sana. Viikonlopun aikana näemme kuinka sanan lausuminen sujuu sosialidemokraateilta. Usein vapaus ääntyy sanaksi pakko. Forssan kokous 1903 asetti sosialidemokraattien tavoitteeksi koulupakon. Samaa tavoittelee puoluehallitus Helsingin kokouksessa 2012. Vapaus ei ole vierasta sosialidemokraateille. Demokratiaohjelmassa vapautta käsitellään hyvin: " Vapaus-oikeudet ovat oikeuksia, jotka tuottavat niin vapautta jostakin; pelosta, turvattomuudesta, mielivallasta, puutteesta ja osattomuudesta, mutta myös vapautta johonkin; koulutukseen, vanhuuden ja sairauden turvaan, tasa-arvoisiin mahdollisuuksiin ja yhdenvertaisuuteen lain edessä." Miksi vasemmistopuolue ei asetu tukemaan Suomen kotiopettajien pyrkimyksiä tasa-arvoisen perusopetuksen toteutumiseksi, lasten tasa-arvoista oikeutta ilmaiseen oppimateriaaliin?
Ehkä oppia on haettava demokratian syntysijoilta. Englannin kielessä vapautta kuvaa kaksi sanaa: Freedom ja liberty. Freedom on esimerkiksi vapautta orjuudesta, liberty on oikeutta käyttää tätä vapautta toisten oikeuksia loukkaamatta oman ja samalla yhteisen onnen ja hyvinvoinnin tavoitteluun. Tätä edellisessä demokratiaohjelmassakin tavoiteltaneen. Uno Cyngnaeus tavoitteli pakollista koulua. Tätä Suomen kansa ei ole milloinkaan hyväksynyt; toivottavasti sitä ei hyväksy sosialidemokraattien puoluekokouskaan lauantaina Helsingissä.

Ruotsi karkottaa kotiopetusperheitä maasta jättisakoin ja lastensuojeluilmoituksin. Ahvenanmaalle muuttaneille Himmelstrandeille kyse ei ole uskonnosta. He uskovat vain, että lapsi oppii kotona paremmin. Ahvenanmaalla on ollut vapauttavaa. "Täällä saamme olla mitä olemme", perheen äiti Tamara sanoo.

Lue lisää: Janne Toivosen artikkeli  21.5.2012 Helsingin Sanomissa, "Tämä on häpeä Ruotsille".

Geta. 8-vuotias Mikael Himmelstrand halkoo tottuneesti sormellaan iPhonen kosketusnäyttöä.”Jihuu! Oikein!”, hän kiljahtaaRuudulla pyörii peliOperation Math. Siinä pääsee eteenpäin, kun ratkoo oikein matematiikan laskuja.
Meneillään on siis oppitunti. Tai oikeastaan ei. Tässä perheessä ei ole varsinaisia oppitunteja. 13-vuotias Rebecka piirtää toisessa huoneessa, ja 17-vuotias Jakob selaa internetiä omassa sopessaan.

”Sinun pitäisi seurata meitä ainakin viikko, jotta ymmärtäisit kuinka meillä opitaan”, perheen isä Jonas hymähtää. Vielä kolme kuukautta sitten Himmelstrandit asuivat Storvretassa Uppsalan kupeessa. Nyt heidän kotinsa on vuokratalo maaseudulla Ahvenanmaan Getassa. Sisällä on hiukan sotkuista. Tilaa on nippa nappa tarpeeksi viidelle.Ruotsalaisia pakolaisperheitä ei ole pahemmin Suomessa nähty.Jakobin autismi oli vielä hyväksyttävä syy kotiopetukseen. Mutta kun Rebeckakin oli ollut muutaman vuoden kotona ja Mikaelin kouluikä läheni, kunta alkoi asettaa isoja uhkasakkoja lasten saamiseksi kouluun. Viime marraskuussa koulun rehtoriteki ilmoituksen sosiaaliviranomaisille.Se oli viimeinen kimmoke pakoon.Jonas kertoo, että ruotsalaiset kotiopetusperheet ovat pelänneet sen jälkeen, kun 7-vuotias kotiopetuksessa ollut poika otettiin huostaan vuonna 2009.”Ruotsissa koulutus ei ole perheen valinta, vaan valtion valinta”, Jonas sanoo.Jonason kotiopetuksen näkyvimpiä puolestapuhujia Ruotsissa. Hän on kotiopetusjärjestön puheenjohtaja ja kirjoittanut aiheesta kirjan.Himmelstrandeille kyse ei ole uskonnosta. He uskovat vain, että lapsi oppii kotona paremmin.”Kouluissa ryhmät ovat liian suuria ja aikuisia liian vähän. Lapsia kiusataan, eikä koulu ota herkkyyttä riittävästi huomioon. Mekin olimme aiemmin ennakkoluuloisia. Löysimme kotiopetuksen vasta, kun aloimme opettaa Jakobia kotona”, Jonas kertoo.Oppitunteja ja oppimääriä ei perheessä tunneta. Lapset oppivat sitä, mikä heitä kiinnostaa, ja vanhemmat tukevat.Mikael on nyt kiinnostunut tekniikasta, perheen äitiTamarakertoo, Rebecka taas on hulluna taiteeseen. Jakob soittaa pianoa ja bassoa.”Lapsi imee tietoa kuin sieni, kun hänellä vain on motivaatiota”, Tamara jatkaa.Vanhemmat kehuvat, kuinka internet ja iPhone ovat mullistaneet kotiopetuksen. Mutta eivätkö he pelkää lasten eristäytymistä?”Emme. Lapset tapaavat tuttavaperheiden lapsia, ja käymme kerhoissa kuten muutkin. Rebecka oli Ruotsissa balettitunneilla se, joka uskalsi kysyä kysymyksiä”, Jonas vastaa.Ahvenanmaallaon ollut vapauttavaa, Tamara sanoo.”Täällä saamme olla mitä olemme. Mutta myös stressi alkaa tulla pintaan. Ruotsissa taistelumme kesti yli kolme vuotta. Se heijastui myös lapsiin.”Aikovatko Himmelstrandit jäädä Getaan, palata Ruotsiin vai muuttaa muualle?”Saavat levittää punaisen maton ja pyytää polvillaan anteeksi, ennen kuin me palaamme”, Jonas murahtaa.”Mutta tämä on myös suruaikaa. Asuimme Storvretassa 23 vuotta, ja kaikki lapsemme ovat syntyneet ja kasvaneet samassa talossa”, Tamara sanoo.Lähtö kotoa on ollut kovaa, Jonas myöntää.”On todella kova nöyryytys joutua lähtemään pakoon demokraattisesta maasta. Tämä on häpeä Ruotsille.”

Suomen kotiopettajien kamppailu opetuksen vapauden puolesta saa uusia tukijoita. Generations Radio Coloradosta Yhdysvalloista esittelee kotiopetusta Suomessa ja Ruotsissa. Kuuntele Kevin Swansonin isännöimää haastattelua, jossa on vieraana Suomen kotiopettajien puheenjohtaja Juhani Paavolainen. http://generationswithvision.com/broadcast/faith-family-and-freedom-in-finland/

Sdp ajaa Suomeen Ruotsin mallin mukaista koulupakkoa. Kotiopetus on sallittua lähes koko läntisessä maailmassa. Saksaan säädettiin koulupakko vuonna 1938. Ruotsin uusi koululaki tuli voimaan vuoden 2011 alusta. Ruotsalaisperheet ovat vielä toistaiseksi löytäneet turvapaikan Suomesta. Se mikä sopii muille kansoille ei näytä sopivan Suomen sosialidemokraateille. http://aloitteet.sdp.fi/?s=kotiopetus&x=13&y=15 , http://www.sdp.fi/se/component/content/article/26-socialdemokraterna/bekanta-dig/politik/4320-sdps-historia

Suomen kotiopettajat ry:n kesäleiri Bergvikissä 24.-26.6.2012. Ilmoittautumiset ja tiedustelut: Heidi Furu, puhelin 0405 7792 29, sähköposti niklas.furu@pp2.inet.fi . Huom! Muuttunut ajankohta.

Puhdasoppinen Ruotsi ajaa toisinajattelijoita maanpakoon. Emme tarvitse kotikouluperheitä, viestii Ruotsin Yhdysvaltojen suurlähettiläs. http://www.cbn.com/cbnnews/world/2012/April/Swedish-Home-Schoolers-Flee-Parental-Inquisition/

Suomen kotiopettajat ry:n vuosikokous pidetään Helsingissä 2.1.2012 klo 18.00 osoitteessa Andreaskirkko, Korkeavuorenkatu 22 C, 00130 Helsinki. Käsitellään sääntömääräiset asiat. Tervetuloa !

Finlands hemundervisare rf:s årsmöte hålls i Helsingfors 2.1.2012 kl 18.00 vid Andreaskyrkan, Högbergsgatan 22 C, 00130 Helsingfors. Välkommen!


Hallinto-oikeus ei onnistunut tukahduttamaan koulukirjaroviota. Hämeenlinnan hallinto-oikeus hylkäsi 7.12.2011 antamassaan päätöksessä Suomen kotiopettajien ajaman valituksen maksuttomasta oppimateriaalista. Oikeus ei kyennyt katsomaan ongelmaa perusoikeusnäkökulmasta saati suhteuttamaan ratkaisuaan kotiopetusperheiden tilanteeseen.

Subjektiivinen perusoikeus ansaitsee saada täyden huomion oikeusvaltiossa. Suomen kotiopettajat ajaa hallinto-oikeuden päätöksen kumoamista korkeimmassa hallinto-oikeudessa.


Oppimateriaaliriita on ollut esittelyssä Hämeeenlinnan hallinto-oikeudessa maanantaina 28.11.2011.

Emeritaprofessori Lea Pulkkinen: "Kaloista huolehditaan tarkemmin kuin lapsista." Jos kalat voivat huonosti, niitä ei siirretä akvaarioon vaan vaikutetaan koko vesistön ekologiaan. Lasten kasvuympäristön vaalimisessa on jääty pahasti jälkeen. Kuuntele lisää toimittaja Maija Salmisen YLE Radio Suomi Taustapeili-ohjelmassa http://areena.yle.fi/audio/1318946221346.

Oikeuskansleri tutkii kotiopetuksen ohjeistamisen ja perusopetuslain 31 §:n tulkinnan. Oikeuskansleri on pyytänyt ja saanut opetus- ja kultuuriministeriöltä ja Opetushallitukselta lausunnot selvitystä varten. Opetushallitus selvittää parhaillaan, onko kotiopetusta koskevaa ohjausmateriaalia tarpeen täsmentää. Ministeriö seuraa tilannetta.

"Peruskoulu oli aikoinaan merkittävä saavutus. Se toteutti tasa-arvoa, toi kaikki samalle viivalle samalle lähtöviivalle. Ei edellytetty, että jokaisen tulisi myös edetä samaa uraa ja pysyä jatkossakin toisten kanssa tasoissa. Esiin tuotu peruste, jonka mukaan verorahoilla voidaan tukea vain yhtä tarkkaan säänneltyä koulumuotoa, on arveluttava. Opetusvaatimuksista tulee pitää kiinni, muuten suoda vapaus – tietenkin vero-rahojen osalta yhtäläisin jakoperustein.  

Peruskoulun alkumuodon kaikkinaiset kokeilut ja vaihtoehdot torjuva yksinvalta on yhteiskunnalle ajan myötä yhtä tuhoisaa kuin yhden puolueen yksinvalta." Emeritusprofessori Heikki Ylikangas pohtii blogissaan Suomen Pisa-menestystä ja peruskoulun ongelmia. Lue lisää: http://blogs.helsinki.fi/hylikang/


Valot sammuvat idyllisissä ruotsalaiskodeissa. Joulukyntteliköt eivät syty ikkunalaudoilla, kun perheet pakenevat syrjivää hallintoa. Kuuntele lisää: http://www.hammarnejd.gr8.se/blog/gallery/1/AM91.org-Mischa.2011-10-31.mp3

Katso Hyppytunti jakso 21/26 maanantaina 7.11.2011 klo 18.20 YLE Teemalla. Miten sujuu opiskelu kotikoulussa?

Oppimateriaaliriidassa päätösehdotus on annettu Hämeenlinnan hallinto-oikeuden tuomareille luettavaksi viikolla 41. Kolmen tuo-marin kokoonpanolla oikeus antanee päätöksen viimeistään marraskuun ensimmäisellä viikolla.

Kotikoulu on perheemme yhteinen päätös. Tarja Paavolainen on opettanut lapsiaan kotona jo kymmenen vuotta. Vanhimmat lapset ovat jo siirtyneet kotikoulusta lukioon. Parasta vertaistukea saan muiden kotiopettajien kokemuksista. Heitä voin sanoa sielunsisarikseni. Pyrin päivittäin lukemaan hiukan Jackie Wellwoodin kirjaa Devotions for Homeschool Moms. Joka kerta, kun avaan sen, tunnen, että sielun yhteys syntyy heti. Saan apua vaikeina hetkinäni. Myös mieheni tukee minua. Meitä yhdistää aviopuolisoina yhteinen päämäärä. Lue lisää Iltalehti Ilona 42/2011:ssa.

"Tiede voi kukoistaa myös ilman vapautta", Helsingin yliopiston filosofian professori Timo Airaksinen jakaa kiusallisia aivoituksiaan 27.9.2011 HS:n tiedepalstalla. "Vapaus ja demokratia ovat tärkeitä, mutta tiede saattaa kukoistaa myös ilman vapautta. Vaikka on pakko tehdä, tulokset saattavat olla erinomaisia. Vapautta saa tietysti vaatia lisää. Yhä lisääntyvä vaatimus vapautua opetuksen taakasta ei sen sijaan liene perusteltavissa. Yhdysvalloissa opetetaan ja tutkitaan, ja hyvin menee. Opetus on hauskaa ja hyödyllistä kaikille."

Eksodus Ruotsista jatkuu. Lue ruotsalaisperheiden raastavasta kamppailusta integriteettinsä ja perheittensä puolesta.  http://ww.libertymagazine.org/index.php?id=1774

Kotiopetuksen tulisi olla sallittua kaikissa maissa ja hallitukset voisivat jopa rohkaista siihen, toteaa kansainvälisesti arvostettu professori John Warwick Montgomery kesän IVR-konferensissä Frankfurt am Mainissa. http://www.hslda.org/docs/news/201108290.asp   http://digital-b.ub.uni-frankfurt.de/frontdoor/index/index/docId/24943

"Finland är en förebild" också när det gäller hemundervisning skriver Hufvudstadsbladet på söndagen 21. augusti. I Finland hemundervisning erkäns som ett alternativ  och stöds av läroplikten. Finland är en förebild i jämförelse med flera andra europeiska länder. I Tysk-land är hemundervisning förbjudet utom i undantagsfall, och den nya skollagen som antogs i Sverige i fjol innebär ett stort bagslag.

Motsåndet till hemundervisning handlar om rädslan för att minoritetsgrupper inte ska integreras i samhället.  Men hemundervisning borde ses som en möjlighet, inte ett hot, säger far och advokat Michael P. Donnelly i intervjun.


Katso toimittaja Nina Rahkolan ohjelma kotiopetuksesta MTV3:n Huomenta Suomessa. Suomessa on 300 lasta 80 kunnassa kotiopetuksessa.   http://uutisvirta.fi/uutiset/2801052-kotiopetuksen-suosio-kasvaa?show=1

Kesälomakausi on päättymässä ja lukuvuosi alkamassa Loviisan seudun kymmenissä kouluissa. Koululaisten joukossa on kymmeniä lapsia, jotka odottavat kouluun menoa pelonsekaisin tuntein. Valitettavan monissa tapauksissa koulupelon taustalla on koulukiusaaminen, joka on yleistä myös Loviisan seudun kouluissa. Joissakin tapauksissa kiusatuilla oppilailla koulupäivä saattaa olla niin ahdistava kokemus, että jo sen odotus aiheuttaa unettomuutta ja pahoinvointia, kirjoittaa Loviisan Sanomat pääkirjoituksessaan 5.8.2011.
Lue myös: http://www.loviisansanomat.net/lue.php?id=5072

Lasten oikeuksissa on tekemistä Suomessakin, kirjoittaa Helsingin yliopiston tutkijatohtori Suvianna Hakalehto-Wainio Helsingin Sanomissa 20.7.2011. Yk:n lapsen oikeuksien komitea on huolissaan siitä, etteivät lapset ole tietoisia mahdollisuudestaan kannella oikeusasia-miehelle. Kenties lasten oikeuksiin suhtaudutaan varauksellisesti paitsi niihin liittyvän tiedonpuutteen vuoksi myös siksi, etteivät läheskään kaikki suomalaiset tunne kyllin hyvin oikeuksiaan. Oikeuksiinsa vetoamista pidetään usein ikään kuin kielteisenä asiana. Jos oikeudet eivät toteudu muuten, toteutumista on vaadittava, kirjoittaa Hakalehto-Wainio.

Hämeenlinnan hallinto-oikeus tutkii onko kotiopetuksessa olevalla oppivelvollisella oikeus maksuttomaan oppimateriaaliin. Päätöstä asiassa odotetaan syksyllä 2011.

Vielä ehdit Suomen kotiopettajien juhannuksen viettoon 24.-26.6.2011 Bergvikin Kartano- ja toimintakeskuksessa Kruusilassa. Tiedustelut ja ilmoittautumiset 20.6. mennessä Heidi Furulle niklas.furu@pp2.inet.fi

Kasvatustieteen professori Hannele Niemi puhui 9.6.2011 opettajuudesta muuttuvassa maailmassa Opetushallituksen järjestämässä johtamisen foorumissa:

Koululla ei ole tiedon omistajuutta, ja opettajan työ on muuttunut yhä enemmän tiedon lähteille opastajaksi. Opettajan työssä korostuu myös aikaisempaa enemmän oppilaiden valmentaminen oman elämän hallintaan ja tulevaisuuden vastaanottamiseen.

Opettajan työssä ihmisten kohtaaminen ja oppilaan lähellä oleminen on kuitenkin se perusarvo, joka edelleen pysyy keskeisenä opettajan työssä.


Helsingin yliopiston etiikan ja yhteiskuntafilosofian professori Timo Airaksinen Aamulehden haastattelussa 9.6.2011:

Oppivelvollisuutta ei pidä muuttaa koulupakoksi.

Monen mielestä kaikilla on pakko mennä kouluun ja pojilla armeijaan. Tarkemmin tarkasteltuna ei vain ole. Näissä tapauksissa ei ole kyse pakoista vaan velvollisuuksista.

Airaksinen vahvistaa: Velvollisuuden ja pakon ero on, että vain pakkoon liittyy sanktio, siis rangaistus tai muu pakote. Velvollisuus on enemmänkin omantunnon asia.

Oppivelvollisuus tarkoittaa Suomessa muun muassa sitä, että vanhemmat voivat valita tavan, jolla lapsi saa peruskoulutuksensa.

Näitä velvollisuuksia ei pidä muuttaa pakoiksi. On paljon tärkeämpiäkin asioita, joissa ihmiset pitäisi pakottaa ottamaan vastuuta.

http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194682395474/artikkeli/puheenaihe+mihin+ihmisen+saa+pakottaa+.html


Suomen kotiopettajat ovat innoissaan Opetushallituksen uudesta linjauksesta! Tapaamisessa 17.5.2011 pääjohtaja Timo Lankinen ilmoitti, että Opetushallituksen ohjeita kotiopetuksen järjestämisestä tulee muuttaa. Koska laki kunnan peruspalveluiden valtionosuudesta on muuttunut, Opetushallitus suosittaa, että kunnat antavat koulukirjat myös kotona oppivelvollisuuttaan suorittaville maksutta. Lisäksi tarkennetaan ohjeita muutoksenhausta.

Läpimurto kotiopetuksen oikeuskäsittelyssä Ruotsissa. Kamarioikeus on myöntänyt muutoksenhakuluvan Himmelstrandien ja Angerstigien perheille. Ruotsin uusi koululaki ( 2010) sallii kotiopetuksen vain "poikkeustapauksissa". Valitettavasti useat kunnat tulkitsevat tämän "ei missään tapauksessa". Kolmea lasta kotona opettava Jonas Himmelstrand toteaa, että monet perheet ovat jo paenneet ulkomaille viranomaisten painostusta laittaa lapset kouluun. "Minä en halua jättää kotimaatani. Uskon, että minulla on oikeus kotiopettaa lapsiani, laki sallii sen. Uppsalan viranomaiset eivät ole milloinkaan antaneet hyväksyttäviä perusteluita pätöksilleen kieltää kotiopetus. Vastavuoroisesti minä olen (suullisissa käsittelyissä) tuntikausien ajan osoittanut, että kotiopetus toimii ja on lasteni parhaaksi." Lue lisää: http://www.hslda.org/hs/international/Sweden/201103250.asp

Keskustelu sosiaalistumisesta saa uutta ryhtiä kun professori Liisa Keltikangas-Järvinen purkaa myyttejä sosiaalisuudesta ja esittelee viimeisimpiä tutkimustuloksia ja kertoo miten sosiaalisia taitoja opitaan. Kuuntele professori Keltikangas-Järvistä tohtori Kalle Haatasen haastattelussa. http://yle.fi/radio1/kulttuuri/kalle_haatanen/sosiaalisuus_ja_sosiaaliset_taidot_-_liisa_keltikangas-jarvinen_28933.html

Yhdistys kutsuu kotiopetuksesta kiinnostuneita tiedotustilaisuuteen. Tilaisuudessa keskustelua alustavat Johan Sjöblom ja Juhani Paavolainen: "Kotiopetuksen asema tänä päivänä Suomessa".

Tervetuloa! 

Aika: 18.3.2011 klo 17.30-18.30
Paikka: Suur-Helsingin kristillinen koulu, Palkkatilankatu 6 D, 00240 Helsinki


Lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aula antoi 24.1.2011 ensimmäisen kerran YK:n lapsen oikeuksien komitealle oman arvionsa lapsen oikeuksien toteutumisesta. Lapsiasiavaltuutettu suosittaa, että Suomen hallituksen tulee tehdä selvitys kotiopetuksen käytöstä perusopetuksessa.

Suomi ja Ruotsi eroavat perustuksiltaan. Suomessa vanhemmat tietävät parhaiten lapsen edun, Ruotsissa valtio tietää paremmin. Lue Mischa Hammarnejdin laaja artikkeli amerikkalaisen asianajojärjestön sivuilla. http://www.hslda.org/hs/international/Finland/201102280.asp Lue myös http://www.hammarnejd.gr8.se/blog/index.php?blogId=1 

Föräldrarna i Sverige får böta så länge de vill hemundervisa och hålla sina barn hemma. Bötesumman räknas tiotusentals euro. Läs mer: http://www.unt.se/uppsala/fortsatt-strid-om-hemundervisning-1258752.aspx

"Kolme iloista rosvoa" Helsingin kaupungiteatterissa 18.3. klo 13.00. Tule kanssamme teatteriin. Tiedustelut ja ilmoittautumiset 24.2. mennessä Heidi Furu niklas.furu@pp2.inet.fi .

Romanilasten koulutus ei kuulu kenellekään, kirjoitaa Helsingin Sanomat Teema 4/2010. "Suomen perustuslaki lähtee siitä, että Suomessa kaikilla on oikeus koulutukseen. Myös lapsen oikeuksien sopimus lähtee siitä. YK:n yleisten periaatteiden mukaan kaikkia lapsia pitää kohdella yhdenvertaisesti. Jos meillä ei ole laissa velvoitetta, että koulutus pitää järjestää romanikerjäläisten lapsille, silloin niitä lakeja pitää muuttaa," toteaa lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aula.

Kotiopetus jatkaa vahvaa kasvuaan Yhdysvalloissa. Yli kaksi miljoonaa lasta kotiopetuksessa. " Kolmekymmentä vuotta sitten kotikoululaisia oli vain 20.000. Nykyaikaisen kotikoululiikkeen kasvu on ollut vaikuttavaa", toteaa Home School Legal Defensin puheenjohtaja Michael Smith. http://www.hslda.org/docs/media/2011/201101140.asp


Kuopion käräjäoikeus asettaa tuomiossaan 14.9.2009 kotiopetuksessa olevan oppivelvollisen samaan asemaan kuin koulua käyvät oppivelvolliset, kun on kyse huoltajan velvollisuudesta valvoa oppivelvollisuuden täyttämistä. Samoin käräjäoikeuden päätöksestä ilmenee, että kotiopetuksessa oleva lapsi on oppilas perusopetuslain 7. luvun 25 §:n, 26 §:n, 35 §:n ja 8. luvun 45 §:n tarkoittamassa mielessä. Korkein hallinto-oikeus ja Helsingin hallinto-oikeus ovat myös todenneet, että kotiopetuksessa oleviin lapsiin sovelletaan perusopetuslain 31 §:ää, samoin kuin Loviisan kaupunki, joka päätti antaa koulukirjat kaikille oppivelvollisilleen.

"Koulu oli hyvä, kotikoulu on parempi ja parasta on että isä opettaa", totesi Väinö Paavolainen Yleisradion haastattelussa.

- Meidän ei enää tarvitse miettiä sitä, miksi me ryhdyttiin tähän. Olemme nähneet, että tämä tuottaa hyviä tuloksia ja aiomme jatkaa tällä tiellä, isä Juhani Paavolainen sanoo. Lisää uutisissa:

 http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/12/kotikoulussa_lapset_saavat_nukkua_aamulla_pitkaan_2228863.html

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/12/kotiopetus_valitaan_usein_uskonnollisista_syista_2228633.html


Hufvudstadsbladet skriver den 5. december 2010, att Utbildningsstyrelsen vill stödja hemundervisningen med klarare riktlinjer till både familjerna och kommunerna. Nya anvisningar kommer att utfärdas i vår.

Kotiopetus on luultua yleisempää. Viime vuonna 300 lasta suoritti oppivelvollisuuttaan kotiopetuksessa kaikkiaan 84 kunnassa. Tiedot käyvät ilmi aluehallintokeskuksien 2009 peruspalveluraporteista.

Suomen kotiopettajat selvitti: useat kunnat eivät edelleenkään anna ilmaista oppimateriaalia oppivelvollisille. Kuopion hallinto-oikeus toteaa päätöksessään 23.11.2010, että oppivelvollisen on osallistuttava järjestettyyn perusopetukseen tai saatava muulla tavalla perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot. Kunta saattaa olla velvollinen suorittamaan korvausta, mikäli se kieltäytyy luovuttamasta oppimateriaalia.

Suomen kotiopettajien ruotsalaisen sisarjärjestön ROHUSin puheenjohtaja Jonas Himmelstrand esittelee kirjaansa "Att följa sitt hjärta - jantelagens Sverige" Madridilaisen The Family Watchin haastattelussa. Jonas Himmelstrandia haastateltiin EUn FamilyPlatform konferensissa 4.-5.11.2010 Brysselissä. http://www.mireja.org/10115video.html

Suomen kotiopettajat toivottavat ruotsalaiset kotiopetusperheet tervetulleiksi Suomeen. Toivomme, että kotiopetusperheitä kohdeltaisiin Ruotsissa lempeämmin ja että heidän ihmisoikeuksiaan ei loukattaisi Ruotsissa. Lue lisää:

http://www.hslda.org/hs/international/Finland/201011050.asp 

http://www.hslda.org/hs/international/Sweden/201010250.asp


Suomen kotiopettajat avasivat kotisivunsa 6.10.2009. Sivuja on avattu 11760 kertaa. Tervetuloa sivuillemme myös tästä eteenpäin. Toivomme että vierailut karttuvat samassa tahdissa kuin kotiopetus.

Arvioimme että kotioppijoita on 700-1000 vuonna 2015 ja vuonna 2025 meitä on jo 8000-10000; sivujammekin silmäillään parisataatuhatta kertaa vuodessa.


Helsingin Sanomat kirjoittaa 8.10.2010, että valtiovarainministeri Jyrki Katainen ei hyväksy kaksia sääntöjä: " yhdet ja samat säännöt ovat elämän tärkein periaate. Jos on kahdet pelisäännöt, se on rikollista ja tuomittavaa, ja sen estämiseksi pitää tehdä kaikki mahdollinen". Valtiovarainministeri Katainen vastasi kansanedustaja Kari Rajamäen kysymykseen markkinatalouden toimivuudesta. Samat periaatteet toimivat myös opetus- ja kulttuuritoimen alalla.

Upsala Nya Tidnings visar vägen till demokratin:
Det viktigaste är att barnen får känna att de har inflytande över beslut och att de kan påverka. Då lär de sig också samspelet som leder fram till beslutet. http://www.unt.se/barnochforaldrar/barn-behover-demokrati-1066208.aspx

Suomen kotiopettajat ja työ kotiopetuksen aseman parantamiseksi saa huomiota ulkomailla. Lue lisää: http://www.hslda.org/hs/international/Finland/default.asp

Suomen kotiopettajat welcomes partnership with the Home School Legal Defence Association. HSLDA on Yhdysvalloissa kotipaikkaansa pitävä kansainvälinen asianajojärjestö, joka on omistautunut edistämään vanhempien oikeutta opettaa lapsiaan kotona. Järjestö toimii yli 85.000 jäsenperheen voimin kaikissa Yhdysvaltojen osavaltioissa ja 36 maassa eri puolilla maailmaa. Suomen kotiopettajat ry:n hallitus päätti yhteistyön aloittamisesta 10.9.2010.  http://www.hslda.org/hs/international/

Koti sosiaalistaa yhtä hyvin tai paremmin. Lue lisää viikonlopun, 14.8.2010 Iltasanomien Plus-liitteessä.

Kotiopetus eheytti perheen arkea. Lue lisää elokuun Kotilääkäri-lehdessä.

Ryhmätaitoja voi harjoitella muuallakin kuin koulussa, sanoo kotona ja maailmassa lapsiaan opettava isä, Mischa Hammarnejd. Katso ja kuule lisää http://arenan.yle.fi/video/1196562

Pohjoismaisten kotiopettajien historiallinen tapaaminen

Norjan, Ruotsin ja Suomen kotikoulujärjestöjen puheenjohtajat tapasivat historiallisesti ensimmäistä kertaa 10. päivänä heinäkuuta 2010 Norjan kauniissa Telemarkissa kotikoulun pohjoismaisilla neuvottelupäivillä.

Marianne Johansen Norjasta, Juhani Paavolainen Suomesta ja Jonas Himmelstrand Ruotsista 

Puheenjohtajat olivat hyvin huolissaan Ruotsin uudesta koululaista, joka tekee kotiopetuksesta lähes mahdotonta Ruotsissa. Norjassa ja Suomessa lainsäädäntö on erilainen. Suomen perustuslaki turvaa oikeuden kotiopetukseen. Sekä Suomessa, että Norjassa on oppivelvollisuus kuten useimmissa länsimaissa. Ruotsissa on koulupakko, kotiopetuksen ollessa poikkeus, jonka vanha laki on sallinut ja jonka uusi laki käytännössä kieltää.

Pohjoismaisten järjestöjen edustajat olivat yksimielisiä, että kotiopetus on ihmisoikeus ja että ainoastaan oppivelvollisuus on ristiriidattomasti Yhdistyneiden Kansakuntien yleismaailmallisen ihmisoikeuksien julistuksen mukaista. Ruotsin uusi koululaki, joka sallii kotiopetuksen vain "poikkeuksellisista syistä", rikkoo ihmisoikeuksia. YK on julistanut, "että on olennaista, että ihmisoikeudet turvataan oikeusjärjestyksellä, ettei ihmisten ole pakko turvautua viimeisenä keinona suistamaan tyranniutta ja sortoa".

Neuvottelupäiville osallistui noin 30 lasta, kaikenikäisä imeväisistä murrosikäisiin ja 26 aikuista. Yksi vanhemmista pani merkille, ettei lasten välillä ollut lainkaan riitoja - mikä on tyypillistä kotikoulutapaamisissa.

Tohtori Christian Beck Oslon yliopiston opetuksen tutkimuslaitoksesta loi yleiskatsauksen kotiopetuksen asemaan ympäri maailmaa. Hän kannusti vakuuttavasti kotiopettajia puolustamaan oikeuksiaan.

Marta Straume Norjasta selosti kuinka hän valmentaa tutkivia opettajia seuraamaan oppimisen edistymistä tarkoituksenmukaisin tavoin. Opettaja Marta Straumella on omakohtaista kokemusta kotiopetuksesta.

Kuultiin myös esitys lapsi-vanhempi suhteen psykologiasta. Esitys perustui maailmankuulun kanadalaisen tohtori Gordon Neufeldin uusiin tutkimustuloksiin. Yksi havainnoista on, että avain sosialisaatioon on aivojen kyky käsitellä ristiriitaisia tunteita, ei niinkään "sosiaalinen valmennus" sosiaalisissa ympäristöissä. Kyky käsitellä ristiriitaisia tunteita pikemminkin kehittyy tunteellisesti turvallisissa ja hoivaavissa puitteissa, kuten juuri kotiopetuksessa.

Kolme puheenjohtajaa totesivat, että tämä tapaaminen oli kotiopetuksen pohjoismaisen yhteistyön varma alku.

Juhani Paavolainen
Suomen kotiopettajat ry Finlands hemundervisare rf - Finnish home educators registered Association
www.suomenkotiopettajat.fi 

Jonas Himmelstrand
Rohus - The Swedish Association for Home Education
www.rohus.nu 

Marianne Johansen
NHUF - Norsk hjemundervisningsforbund
www.nhuf.no


Home education in Norway and international - what is the struggle about?

Tohtori Christian Beck Oslon yliopiston opetuksen tutkimuslaitoksesta:

http://www.learningfreely.net/2010/08/12/home-education-he-in-norway-and-international-what-is-the-struggle-about/


Kotikoulussa ei ole läksyjä.  Miltä kuulostaisi koulu, joka alkaa silloin, kun herätään, ja päättyy puoleen päivään mennessä ja josta ei ikinä tule läksyjä? Sellainen löytyy Espoon Kilosta, Furun perheen kotoa. Nykyperheet ovat hajallaan, kun päivisin ollaan töissä ja illalla harrastuksissa. Me halusimme pitää perheen yhdessä, äiti Heidi Furu sanoo. (Iltalehti) http://www.iltalehti.fi/perhe/2010072312046991_pr.shtml

Korona-ajasta tulisi ottaa oppia, kun suunnitellaan 2040-luvun koulutusta

Kotiopetus tuli tutuksi kaikissa maailman kodeissa, kun lähiopetuksesta siirryttiin kotiin opiskelemaan. Etäopetusjaksojen jälkeen oppilailla ja opettajilla eri puolilla maailmaa on aiempaa paremmat valmiudet verkko-opetuksen ja yhteisten oppimisalustojen hyödyntämiseen, ja näitä valmiuksia kannattaisi nyt hyödyntää entistä enemmän myös lähiopetuksessa. (Lähde: Pilvi Torsti, HS)  

Israelia uhkaa suomettuminen

Oikeusministeri Yariv Levin on esitellyt Benjamin Netanjahun hallituksen suunnitelman uudistaa vallanjakoa oikeuslaitoksen ja parlamentin kesken. Knessetille (eduskunnalle) annettaisiin valta yksinkertaisella äänten enemmistöllä kumota korkeimman oikeuden päätökset. Tämä mahdollistaisi hallitukselle lakien säätämisen ilman pelkoa siitä, että korkein oikeus toteaisi myöhemmin lain perustuslain vastaiseksi. Suomessa eduskunta päättää yksinkertaisella äänten enemmistöllä lakien perustuslainmukaisuudesta.

Israelissa uudistusta on kritisoitu siitä, että se voisi vahingoittaa oikeuslaitoksen riippumattomuutta, lietsoa korruptiota, jarruttaa vähemmistöryhmien oikeuksien toteutumista ja riistää maan oikeusjärjestelmältä sen uskottavuuden. (Lähteet: BBC, HS) 

Perusopetus on kaikille maksutonta. Perusopetus on pakollista oppivelvollisille. Sanna Marinin hallitus kieltäytyy ymmärtämästä perustuslain 16 §:n 1 momentin sisältöä ja esittää jälleen eduskunnalle perustuslain vastaista lakia. 

Suomen kotiopettajat lausui yhdessä Suur-Helsingin kristillisen koulun kanssa kesäkuussa 2020 hallituksen esitysluonnoksesta oppivelvollisuuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi muun muassa seuraavaa. 

Oppivelvollisuuslain 16 §:n otsikko tulee muuttaa kuulumaan niin, että Oppivelvollisuuden suorittaminen on kaikille maksutonta. Oppivelvollisuuden seurantaryhmä on esityksessään 26.3.2020 viitannut apulaisoikeusasiamiehen ratkaisuun EOAK/1120/2018, 23.10.2019 ja todennut, että oppivelvollisuuden suorittamisen tulee olla maksutonta. Perustuslain 16 §:n mukaisesti perusopetus on jokaiselle maksutonta. Esitysluonnoksessa kotiopetuksessa olevat oppivelvolliset suljetaan maksuttomuudesta pois. Perustuslakivaliokunta on mietinnössään (PeVM 25/1994) sivulla viisi asettanut perusoikeuksien rajoittamista koskevia yleisiä vaatimuksia. Esitysluonnoksesta tulee poistaa viittaukset korkeimman hallinto-oikeuden perustelemattomaan ratkaisuun (taltionumero 1297/2013) ja tehdä perustuslakivaliokunnan edellyttämä tarkastelu oppivelvollisuuden suorittamisen maksuttomuuden rajoittamisen edellytyksistä 

Sanna Marinin hallitus esittää oppivelvollisuuslain 16 §:n muuttamista korjaamatta meneillään olevan koulunuudistuksen valuvikaa, johon asiantuntijat ja perustuslakivaliokunta puuttuivat. Hallituksen esityksen tausta-ajatuksena on luultavasti ollut vanhentunut käsitys oppivelvollisuuden rinnastamisesta kansakouluun. Ajatuksen juoksu on sinänsä johdonmukaista, mutta ei ole sovellettavissa perusoikeuksien tulkintaan kuten apulaisprofessori Pauli Rautiainen toteaa: ” Perustuslakivaliokunnan perusoikeusuudistuksen yhteydessä ottaman kannan perusteella on siten selvää, että oppivelvollisuuden laajentaminen muuttaa oppivelvollisuuteen piiriin siirtyvän koulutuksen asemaa siten, että opetus on maksutonta suoraan perustuslain 16 §:n 1 momentin nojalla, jolloin maksuttomuudesta ei voida poiketa missään muodossa lailla. Hallituksen esitykseen sisältyy säännöksiä, jotka irtaantuvat tästä lähtökohdasta. Nähdäkseni kansainväliset ihmisoikeusvelvoitteet, jotka edellyttävät valtion käytössä olevien voimavarojen puitteissa kohti täysimääräistä maksutonta opetusta etenemistä, eivät salli tällaista irtaantumista.” Hallituksen esityksestä ei käy ilmi irtautumisen tavoite ja tarkoitus, eikä irtautuminen palvele perusoikeusuudistukselle asetettuja tavoitteita, pyrkimystä laajentaa perusoikeuksien henkilöllistä soveltamisalaa ja lisätä perustuslain suojan piiriin uusia perusoikeuksia. 

Suomen kotiopettajat ja Suur-Helsingin kristillinen koulu totesivat asiantuntijalausunnossaan: ” Esityksen yhteydessä on tuotu esiin hankkeen historiallisuus ja viitattu edelliseen koulu-uudistukseen 1960- ja 70-luvuilla. Silloinen muutos merkitsi radikaalia puuttumista vallinneisiin oloihin. Sivistysvaliokunta oli 13.3.1968 antamassaan mietinnössä lieventänyt oppikoulujen kunnallistamista koskevaa koulujärjestelmälakia siten kuuluvaksi, että ”ja on yksityisen oppikoulun omistajalle varattava tilaisuus valita haluaako hän luovuttaa koulunsa varoineen ja velkoineen kunnan haltuun vai käyttää kouluaan kunnan peruskoulua korvaavana kouluna.” Perusteluina sivistysvaliokunta viittaa perustuslakivaliokunnan 8.11.1967 lausuntoon no. 3, jonka mukaisesti hallituksen esityksen tarkoituksena oli kiertää hallitusmuodon pakkolunastusmenettelyä. Perustuslakivaliokunnan lausuntoon liittyvässä 25.9.1967 päivätyssä muistiossa todetaan, että oppivelvollisuuden laajentaminen ei edellytä lain säätämistä perustuslainsäätämisjärjestyksessä, kun opetus edelleen on kaikille maksutonta. Nyt käsillä oleva hallituksen esitys merkitsee kaikille maksuttoman perusopetuksen takaavan perustuslain säädöksen kiertämistä.” 

Tunnetusti valinnan vapaus poistettiin opetusministeri Ulf Sundqvistin vuonna 1974 laatimalla lainmuutoksella, jolla konfiskatorisesti poistettiin valtionapu niiltä kouluilta, jotka eivät suostuneet luovuttamaan omaisuuttaan kunnille. Tämä johti oppikoulujen sosialisointiin. Sanna Marinin hallitus osoittaa samankaltaista piittaamattomuutta Suomen oikeusjärjestyksestä ja oikeusvaltioperiaatteesta (Rule of Law).

Suomen perusoikeusjärjestelmän kulmakiviä ovat olleet subjektiiviset perusoikeudet, perustuslain 16 §:n 1 momentin maksuton perusopetus ja 19 §:n 1 momentin perustoimeentulo. Nyt maksuton perusopetus hylätään olkia kohauttamalla (Ojanen: "Näistä näkökohdista huolimatta", Tuori: "Johtopäätöstäni ei horjuta"). Suomen sivistyksellä ei mene hyvin.

Tilastokeskuksen tiedon mukaan perusopetuksen kotiopetuksessa oli 445 oppilasta vuonna 2021. Laskua edellisvuodesta 11 %. Tilastokeskus - Opiskelijat ja tutkinnot 2021 (stat.fi) 

Yhdistyksen puheenjohtaja Juhani Paavolainen osallistuu lokakuussa Pariisissa pidettävään kotiopetuksen Euroopan konferenssiin (GHEX European Home Education Summit).

First European Regional Home Education Summit Organized By The Global Home Education Exchange (GHEX) October 7, 2022, Paris, France

“This is a critical time in the history of home education in France. We welcome support from our fellow parents and from families around Europe and the world,” said Jean-Baptiste, Secretary General of Liberte Education, a co-promoter of the Event and a member of the GHEX advisory council. “With our fellow homeschool organizations we are fighting for the right of families to be able to choose home education, a right recognized in France since 1882 and now in jeopardy. We will not stop fighting for the families and for what is right.” GHEX Statement on Homeschooling in Europe

Following the global pandemic, more parents in Europe are seeking to home educate their children than ever before. Fundamental human rights norms acknowledge that parents are endowed with primary responsibility for their children’s education. The Rio Principles explains that home education is a human right that must be protected, respected and available to all families everywhere without undue burden. The GHEX calls on all governments to uphold the rights and duties outlined in the Rio Principles.

School shutdowns forced hundreds of millions of parents to home educate their children. Now, having experienced the benefits of this educational approach, more parents are interested. Although home education is increasingly available, some governments have imposed unnecessary regulatory burdens on families or have failed to take necessary steps to recognize the right of home education. Such interference with a parent’s right to home educate is not in keeping with fundamental human rights principles as recognized in all major human rights treaties and as comprehensively reviewed in the Rio Principles. These foundational human rights principles make it clear that parents come first in making educational decisions. As the UDHR articulates in Article 26.3, “parents have a prior right to choose the kind of education given to their children.”

In Europe, hundreds of thousands of children are home educated. The United Kingdom and France each have individual populations estimated to approach or exceed one hundred thousand children. Home Education is a huge movement in the United States with as many as 11 percent of all households estimated at four to six million children or about 6-8 percent of the school age population. A substantial and growing body of empirical and peer-reviewed research shows that home educated students perform as well as or better academically and socially than their peers in public or private schools. Other research in the United States indicates that regulation is not associated with outcomes. Children and youth in homeschooling meet and interact with people of all ages and cultures, providing them personalized educational opportunities and lives open to rich and diverse socialization and living experiences.

The GHEX regional Committee is holding the first European Regional Home Education Summit with scores of home education leaders from Europe and noted human rights and education law experts. The event will take place in Paris October 7th and October 8th, 2022. We stand in solidarity with all parents in Europe, especially France, and call on the French government to stop violating the human rights of thousands of families who are being arbitrarily denied the right to home educate their children. Our goal is to connect those who would stand up to these violations and argue for policies that respect these rights. The event is organized by the GHEX with Liberte Education and the Foundation pour L’Ecole LIBSCO conference on educational freedom. 

Kamppailu kotiopetuksesta tihentyy

Vaasan hallinto-oikeus katsoi 12.11.2021 antamassaan päätöksessä että lastensuojeluviranomaiset olivat toimineet virheellisesti, kun he olivat ryhtyneet lastensuojelytoimenpiteisiin kotiopetuksen valvonnasta syntyneen erimielisyyden johdosta.

Kotiopetusperheiden oikeusturvaa ollan heikennetty uudella oppivelvollisuuslailla. Laissa rajattiin huoltajien mahdollisuuksia saada oppivelvollisuuden valvonta yleisen alioikeuden tutkittavaksi. Kynnystä korotettiin lisäämällä tekstiin sanat tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta. Lisäys oli tietoinen heikennys oikeusturvaan, koska kotiopetuksessa oikeuteen on yleensä jouduttu kouluviranomaisten toimivallan ylityksen johdosta, ei suinkaan oppivelvollisen valvonnan laiminlyönnistä. Kun huoltajien mahdollisuutta saada suojaa alioikeudessa on heikennetty, kouluviranomaiset tekevät epämääräisiä lastensuojeluilmoituksia perheiden painostamiseksi ja uhkailemiseksi. Lastensuojeluilmoitukset tulisi käsitellä virkavastuulla, ei muiden viranomaisten kanssa yhdessä sopien. 

Kotiopetuksen suosio hämmentää viranomaisia Finnish Education Officials Puzzled by Homeschool Growth (hslda.org)  

Kotiopetus on suosittua. Kasvua viisitoista prosenttia

Kotiopetuksessa oli 501 oppilasta vuonna 2020. Katso uusin tilasto täällä Tilastokeskus - Opiskelijat ja tutkinnot 2020

Perustuslakivaliokunta ei hyväksynyt opetus- ja kultuuriministeriön näkemystä, että laajennettu oppivelvollisuus ei olisi perustuslain 16 §:n 1 momentissa tarkoitettua perusopetusta

Opetus- ja kultturiministeriö oli perustellut kantaansaa muun muassa Hämeenlinna hallinto-oikeuden päätöksellä, jonka mukaan kotiopetuksessa olevalla oppivelvollisella ei olisi oikeutta ilmaiseen oppimateriaaliin. Perustuslakivaliokunta (PeVL 43/2020 vp, s. 4) toteaa, "Valiokunnan mielestä oppivelvollisuuteen kuuluva opetus on perustuslain 16 §:n 1 momentissa tarkoitettua perusopetusta."

Kotiopetus on kiistatta laillinen keino suorittaa oppivelvollisuus. Riita kotiopetuksen maksuttomuudesta on näin perustuslakivaliokunnan toimesta ratkennut. Kotiopetus on maksutonta. 

Eduskunnan sivistysvaliokunta käsittelee tänään 12.11.2020 klo 12.00 alkaen hallituksen esitystä oppivelvollisuuden laajentamisesta 

Suomen kotiopettajat on jättänyt valiokunnalle asiantuntijalausunnon yhdessä Suur-Helsingin kristillisen koulun kanssa. 

Lausunto eduskunnan sivistysvaliokunnalle   

HE 173/2020 vp. Hallituksen esitys eduskunnalle oppivelvollisuuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi  

Esityksen yhteydessä on tuotu esiin hankkeen historiallisuus ja viitattu edelliseen koulu-uudistukseen 1960- ja 70-luvuilla. Silloinen muutos merkitsi radikaalia puuttumista vallinneisiin oloihin. Sivistysvaliokunta oli 13.3.1968 antamassaan mietinnössä lieventänyt oppikoulujen kunnallistamista koskevaa koulujärjestelmälakia siten kuuluvaksi, että ”ja on yksityisen oppikoulun omistajalle varattava tilaisuus valita haluaako hän luovuttaa koulunsa varoineen ja velkoineen kunnan haltuun vai käyttää kouluaan kunnan peruskoulua korvaavana kouluna.” Perusteluina sivistysvaliokunta viittaa perustuslakivaliokunnan 8.11.1967 lausuntoon no. 3, jonka mukaisesti hallituksen esityksen tarkoituksena oli kiertää hallitusmuodon pakkolunastusmenettelyä. Perustuslakivaliokunnan lausuntoon liittyvässä 25.9.1967 päivätyssä muistiossa todetaan, että oppivelvollisuuden laajentaminen ei edellytä lain säätämistä perustuslainsäätämisjärjestyksessä, kun opetus edelleen on kaikille maksutonta. Nyt käsillä oleva hallituksen esitys merkitsee kaikille maksuttoman perusopetuksen takaavan perustuslain säädöksen kiertämistä.  

Oppivelvollisuuden laajentamishanke vaikeuttaa huoltajien mahdollisuutta antaa lapsilleen oppivelvollisuuden mukaista kotiopetusta tai mahdollisuutta järjestää koulumaista opetusta ilman perusopetuksen järjestämislupaa. Nämä oikeudet ovat olleet Suomessa hyvin turvattuja. Perustuslain mukaisen oppivelvollisuuden täytyy myös käytännössä tarkoittaa todellista valinnan mahdollisuutta ei vain paperille kirjoitettua korulausetta. Perustuslain määräyksen jokaisen oikeudesta maksuttomaan perusopetukseen täytyy tarkoittaa sitä, että kaikkea oppivelvollisuuden suorittamista tuetaan. Kotiopetuksen rankaisemista ei voida perustella. Helsingin eurooppalaisen koulu ja joidenkin vieraskielisten ja ulkomailla olevien koulujen oikeus periä maksuja on etu, ei rangaistus. Julkisen vallan tulee tukea myös kotiopetusta.  

Hallituksen esityksessä pyritään heikentämään kotiopetuksen asemaa mm. vaatimalla lapsia osallistumaan perusopetuslain vastaisesti erityiseen tutkintoon saadakseen perusopetuksen päättötodistuksen. Perusopetuslain 38 §:n mukaan oppivelvollinen sen sijaan voi osallistua erityiseen tutkintoon. Mitään osallistumisvelvollisuutta ei ole laissa määrätty. Erityisen tutkinnon vaatiminen on näin ollen perusopetuslain vastaista ja asettaa nämä oppilaat eriarvoiseen asemaan. Tämä on nuorten oppilaitten oikeusturvan vastaista. Tästä huolestuttavana esimerkkinä on Vantaan kaupungin toiminta viime keväältä (2020). Vantaan kaupunki vaati kaikkia vantaalaisia kotiopetuksessa olleita yhdeksäsluokkalaisia suorittamaan erityisen tutkinnon saadakseen päättötodistuksen. He joutuivat tenttimään kaikki lukuaineet koko yläkoulun osalta. Tutkiva opettaja oli jo hyväksynyt osan seitsemän- ja kahdeksanluokkalaisten suoritukset. Vantaan kaupungin virkamiehet puolustivat kantaansa viittaamalla Opetushallituksen ohjeistukseen. Tämä yllätti meidät huoltajat ja opettajat täysin, kunnes huomasimme, että opetushallitus tosiaan ohjeistaa näin kotisivuillaan:  

Mikäli huoltaja haluaa kotiopetuksessa olevan oppivelvollisen saavan opinnoistaan todistuksen, jossa todetaan kotiopetuksessa suoritetut opinnot ja annetaan sanallinen arvio tai numeroarvosana osaamisen tasosta, on oppivelvollisen osallistuttava perusopetuslain 38 §:n mukaiseen erityiseen tutkintoon. (oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kotiopetus)   

Teimme tästä kansanedustaja Antero Laukkasen kanssa valituksen Opetushallitukselle ja kävimme tapaamassa vastuuhenkilöitä esittäen asiamme, mutta muutoksia ohjeistukseen ei tältä osin tehty.   

Kokonaisuudessaan velvoitettaisiin perusopetuslain vastaisesti noudattamaan kotiopetuksessa Opetushallituksen määräämän opetussuunnitelman perusteita. Perusopetuslain (628/1998), perusopetusasetuksen (852/1998) ja valtioneuvoston tuntijakoasetuksen (422/2012) mukaisesti Opetushallitus on 22.12.2014 perusopetuksen järjestäjille osoitetulla määräyksellä, velvoittanut ne noudattamaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2014. Kotiopetus ei ole järjestettyä opetusta. Kotiopetus on lainsäädännössä säännelty vapaammin; siihen soveltuvia perusteita ei ole laadittu eikä pidäkään laatia. Kotiopetuksessa noudatetaan tuntijakoasetusta (422/2012).   

Esityksessä on luotu uudenmuotoinen oppivelvollisuuskoulutus, joka ei olisi perusopetusta, mutta kuitenkin pakollista. Hallituksen esityksessä todetaan, että perusopetuksen maksuttomuutta koskevan perustuslain 16 §:n taustalla on Suomea velvoittavat ihmisoikeussopimukset. Vain lyhyelle maininnalle jää Euroopan ihmisoikeussopimuksen ensimmäisen lisäpöytäkirjan 2 artikla. Tuomioistuin on julkaissut artiklaa koskevan oikeustapausoppaan, ja ihmisoikeussopimuksen valmisteluaineisto on helposti saatavilla. Tuomioistuin on soveltanut artiklaa laajasti ja katsonut, että sopimusosapuolten tulee koulutuksen alalla omaksumia tehtäviä hoitaessaan noudattaa sopimusta myös esimerkiksi rahoituksessa. Suomi ei ole jättänyt Euroopan ihmisoikeussopimuksen ensimmäisen lisäpöytäkirjan 2 artiklaan varaumia kuten useat sopimusosapuolet, jotka pidättyvät avustamasta taloudellisesti vaihtoehtoisia yksityisiä opiskelumuotoja. Kansainvälisesti poikkeuksellisen velvoittavaa perusopetuksen maksuttomuutta koskevaa perustuslain 16 §:ää tulee tarkastella tässä valossa. Tämä esityksen puute on aivan ratkaiseva. Vain perusopetus voi olla pakollista.   

Käsityksemme on, että lainsäädäntövalta ei ole niin rajaton, että perustuslain muuttamiselle säädetyssä järjestyksessä olisi mahdollista järjestää asioita aivan poiketen voimassa olevan oikeusjärjestyksen yleisistä periaatteista. Näiden periaatteiden pohjalla pysyen ei voida säätää hallituksen esittämää oppivelvollisuutta.  

Emme kannata eduskunnalle jätettyä esitystä. Mielestämme esitys tulee kokonaan hylätä.

 

Kunnioittavasti  

Helsingissä 11.11.2020   

Jan Cedercreutz, johtaja

Agape-Keskus ry

Suur-Helsingin kristillinen koulu 

Juhani Paavolainen, puheenjohtaja

Suomen kotiopettajat ry

 

Viranomaisjärjestelmä ei kykene korjaamaan itse tekemiään virheitä 

Hallitusmuodon 82 §:n 2 momentin kirjoitus, kotiopetus ei ole viranomaisten valvonnan alaista, tulee palauttaa perustuslakiin. Ei riitä, että uuden perustuslain yhteydessä sanotaan, että kotiopetuksen asemaa ei ole tarkoitus muuttaa, kun perustuslaillinen oikeus opettaa itse lapsensa joutuu loukatuksi. 

Katso ja lue MTV Uutisissa toimittaja Outi Airolan raportti Tommysta ja Karoliinasta, joiden oikeutta kotiopettaa loukattiin. Kotiopetusvalintansa vuoksi myös Karoliinan ja hänen seitsemän kuukauden ikäisen lapsensa ihmisoikeutta rintaruokintaan loukattiin (ks. Yleissopimus lapsen oikeuksista 24 artikla kohta e). 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tommy-ja-karoliina-saivat-tuta-kotiopetukseen-kohdistuvat-ennakkoluulot-lapset-sijoitettiin-kiireellisesti-koska-perhetta-epailtiin-muun-muassa-oudosta-ideologiasta/7975932#gs.k5ucig 

Professori Veli Merikoski kirjoitti perustuslakivaliokunnalle 29.4.1969 perustuslain muuttamisesta ja kiinnitti huomiota mm. hallitusmuodon 82 §:n 2 momenttiin. "Kotiopetuksen jättäminen ulottumattomiin viranomaisten valvonnanalaisuudesta ei ole sovitettavissa yhteen oppivelvollisuusjärjestelmän kanssa. Itse asiassa jo vuoden 1921 oppivelvollisuuslaki jätti valvontakiellon kokonaan vailla merkitystä." Merikoski jättää mainitsematta, että oppivelvollisuuslaki valmistui jo vuonna 1907, mutta keisari jätti lain vahvistamatta. Oppivelvollisuuslain säätäminen tapahtui rinnan hallitusmuodon säätämisen kanssa. Eduskunnassa suoritettiin äänestys hallitusmuodon pykälistä. Oskari Mantere esitti saman kannan kuin aatetoverinsa Merikoski 50 vuotta myöhemmin, että kotiopetuksen turvaa ei tulisi ottaa hallitusmuotoon. Mantereen (ja Merikosken) kanta hävisi äänestyksessä, ja kotiopetus on saanut nauttia vapaudesta jo sata vuotta. 

Merikoski kuitenkin jatkaa. "HM 82 § 2mom. soveltuu esimerkiksi siitä, kuinka hallitusmuodon selvä säännös on asiallisesti kumoutunut vakiintuneen lainsäädäntökäytännön kautta. Korrekti menettely olisi luonnollisesti ollut se, että tuo säännös olisi kumottu nimenomaisin perustuslakia muuttavin lainsäädäntötoimin." Hallitusmuodon selvä säännös on kuitenkin jäänyt voimaan perustuslain uudistuksen yhteydessä eikä sitä ole kumottu, kuten Mantere ja Merikoski toivoivat sekä heidän aatetoverinsa edelleen toivovat.

 

Hallituksen esitys oppivelvollisuuslaiksi on tänään lähetekeskustelussa eduskunnassa 

Suomen kotiopettajat ry piti vuosikokouksen Kokkolassa 31.10.2020. Kuuntele toimittaja Petri Kuikan juttu kotiopetuksesta Radio Suomessa. 

https://areena.yle.fi/audio/1-50674031 

 

Sanna Marinin hallitus hakoteillä koulunuudistuksessa 

Hallitus ei ole edelleenkään ymmärtänyt oppivelvollisuuden ja perusopetuksen yhteyttä. Perusopetusta on se opetus, joka kuuluu oppivelvollisuuteen. Hallituksen esityksessä 173/2020 väitetään, että perustuslain 16 § ei määrittele perusopetuksen sisältöä (s. 281). Perusoikeuden ydinsisältö on kuitenkin kristallinkirkas, Se on perusopetuksen maksuttomuus. Hallitus pyrkii sivuuttamaan perusoikeuksia selittämällä maksuttomuuden koskevan vain oppivelvollisia. Hallitus muuttaisi perustuslain ydinsisältöä tavallisella lailla perustuslain 72 §:n mukaisessa järjestyksessä, vaikka esitys tulisi käsitellä 73 §:n mukaisessa perustuslain säätämisjärjestyksessä. Hanke on kunniaton. 

Hallituksen esityksessä pyritään luomaan uusi, perusopetuksesta poikkeava kokonaisuus, josta käytettäisiin oppivelvollisuuskoulutus-käsitettä. Käsite ei ole kuitenkaan uusi, vaan sitä käytettiin perusopetuksen synonyyminä peruskoulua suunniteltaessa 1960-luvulla (ks. esim. 28.3.1963 asetettu ministerivaliokunta ja KM 1970:A4, s. 20). Oppivelvollisuuskoulutus on myös sisällöllisesti sama kuin perusopetus. Kyse ei ole vain perustuslain muodollisesta säädöksestä, jota hallituksen esityksellä on tarkoitus kiertää. 

Hallitus osoittaa suurta yksityisyritteliäisyyttä irrottaessaan oppivelvollisuuskoulutuksen omaksi pakkohallintoalueekseen, jota eivät koske perus- ja ihmisoikeudet eikä tavallinen lainsäädäntökään. Esityksessä vedotaan siihen, että vuoden 1998 perusopetuslaki on säädetty ilman perustuslakivaliokunnan myötävaikutusta. Tämän täytyy tarkoittaa sitä että perusopetuslaki, toisin kuin hallituksen esitys, on perustuslain mukainen. Tämä ei oikeuta tekemään johtopäätöstä, että perustuslain vastainen hallituksen esitys voitaisiin säätää ilman perustuslakivaliokunnan myötävaikutusta. Ei ole estettä säätää perustuslain 16 § 2 momentin mukaista koulutusta maksuttomaksi, mutta on virheellistä vedota perusopetuksen pakollisuuteen ja tehdä myös muusta koulutuksesta kuin perusopetuksesta pakollista. 

Esityksen sivulla 282 kuvataan perusopetuksen oikeusoloja. Kirjoittajat unohtavat, että eräät koulutusta koskevat hallitusmuodon kohdat jätettiin perusoikeusuudistuksen säätämisen yhteydessä voimaan. Perusopetuslain esitöissä on useita viittauksia hallitusmuodon 82 §:n 2 momenttiin, jonka mukaisesti kotiopetus ei ole viranomaisten valvonnan alaista. Tällainen viittaus on myös perusopetuslain 26 §:n oppivelvollisuuden suorittamista koskevan säädöksen kohdalla. Myös vuoden 2000 perustuslain esitöissä on vastaava viittaus ja todetaan, että vaikka kotiopetusta koskevaa hallitusmuodon kirjoitusta ei enää oteta uuteen perustuslakiin, tällä ei ole tarkoitus muuttaa kotiopetuksen asemaa. 

Sanna Marinin hallitus pyrkii esityksellään sementoimaan kotiopetuksen vainon. Esityksessä viitataan keskustelua herättäneeseen oikeuskäytäntöön, jonka mukaisesti kotiopetuksessa oleva lapsi menettää kaikki sosiaaliset oikeutensa siirtyessään kotiopetukseen. Esityksessä ei mainita käytyä keskustelua. Sekä käräjäoikeus, että oikeuskansleri Jaakko Jonkka ovat hyvin perustelluissa ratkaisuissaan päätyneet vastakkaiseen arviointiin kuin hallinto-oikeus puutteellisesti perustellussa kannanotossaan. Hallituksen esitykseen ei liity minkäänlaista periaatteellista oikeustilan punnintaa tai eri näkemysten arviointia. Sosiaaliset oikeudet aiotaan riistää kotiopetuksessa olevilta lapsilta myös toisen asteen koulutuksessa kuten esityksen sivulla 289 todetaan. 

Kotiopetusta koskevia perusopetuslain kohtia ei olla muuttamassa, mutta esitykseen sisältyy perusopetuslain vastaisia käytänteitä. Näitä ovat velvollisuus osallistua erityiseen tutkintoon ja velvollisuus noudattaa kotiopetuksessa kouluopetukseen tarkoitettua ja siinä noudatettavaa opetussuunnitelman perusteita. Esityksellä heikennetään myös merkittävästi kotiopetusperheiden oikeusturvaa. Perusopetuslaista poistettaisiin sen 45 §, joka on mahdollistanut väärinkäytösten tuomioistuinkäsittelyn. Uudessa oppivelvollisuuslaissa tuomioistuinkäsittelyn oikeusturva käytännössä poistuisi ja perheet pakotettaisiin opetusviranomaisten tahtoon huostaanoton uhkaa käyttämällä. 

Suomen kotiopettajien käsityksen mukaan lainsäädäntövalta ei ole niin rajaton, että perustuslain muuttamiselle säädetyssä järjestyksessä olisi mahdollista järjestää asioita aivan poiketen voimassa olevan oikeusjärjestyksen yleisistä periaatteista. Näiden periaatteiden pohjalla pysyen ei voida säätää hallituksen esittämää oppivelvollisuutta. (Ks. Ståhlberg, Kaarlo Juho: Yksityisoikeudellinen säätiö ja valtiovalta. LM 1935, s. 58)

Oikeusministeriö toteaa lausunnossaan luonnoksesta hallituksen esitykseksi oppivelvollisuuslaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi, että on ongelmallista, kun esityksessä ei ymmärretä perusopetus-käsitteen sisältöä 

Perustuslain 16 §:n 1 momentin mukaan perusopetukseksi on katsottava se opetus, joka kuuluu oppivelvollisuuteen. Perustuslain 16 §:n 1 momentti takaa jokaiselle subjektiivisen oikeuden maksuttomaan perusopetukseen. Ehdotus vaikuttaa oikeusministeriön mielestä ongelmalliselta, kun maksuttomuus rajataan vain oppivelvollisia koskevaksi ja suljetaan aikuiset ja alkuperältään muut kuin vakinaisesti Suomessa asuvat lapset maksuttomuuden ulkopuolelle. 

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies kiinnittää huomiota lausunnossaan siihen, että hallituksen luonnoksessa ei seurata hallituksen esitysten vuonna 2019 uudistettuja laatimisohjeita, joiden mukaan perus- ja ihmisoikeusvaikutusten huolellinen arviointi tulisi tehdä esityksen laatimisvaiheessa. Luonnoksessa tähän on kiinnitetty huomiota vain kolmen tekstikappaleen verran. Apulaisoikeusasiamiehen mielestä perus- ja ihmisoikeusvaikutusten huolellinen arviointi ei ole lausuntomenettelyssä tarkoituksenmukaista, eikä aikataulullisesti mahdollistakaan. 

Uudistus kytkeytyy useisiin Suomea sitoviin ihmisoikeussopimusmääräyksiin, mm. Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimuksen ensimmäisen lisäpöytäkirjan 2 artiklaan. Apulaisoikeusasiamies toteaa myös, että pääsääntöisesti perustuslain säännökset taloudellista, sosiaalisista ja sivistyksellisistä oikeuksista eivät välittömästi perusta subjektiivisia oikeuksia. Maksutonta perusopetusta koskeva perustuslain 16 §:n 1 momentti on poikkeus tästä pääsäännöstä, eikä maksuttomuudesta voida poiketa lailla. Kysymys on ilmeisesti valtiosääntöoikeudellinen, apulaisoikeusasiamies toteaa. 

Verrattuna perusoikeusvaikutusten huolelliseen arviointiin, hallituksen luonnoksessa käsitellään paljon laajemmin kotiopetuksessa olevien lasten oikeudesta maksuttomaan perusopetukseen käytyä oikeudenkäyntiä. Luonnoksessa viitataan korkeimman hallinto-oikeuden 16.4.2013 antamaan, taltionumero 1297, diaarinumero 3985/3/11 päätökseen. Korkein hallinto-oikeus hylkäsi Hämeenlinnan hallinto-oikeuden 7.12.2011 antamasta päätöksestä, taltionumero 11/0883/3, diaarinumero 00790/11/1301 tehdyn valituksen. Kun korkein hallinto-oikeus ei perustellut päätöstään, lausunnossa viitataan asiallisesti huomattavan vanhaan, lähes kymmenen vuoden takaiseen Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätökseen. 

Hallinto-oikeuden päätöksen mukaan lapsi menettää perustuslain 16 §:n 1 momentin mukaisen oikeuden maksuttomaan perusopetukseen, kun laissa ei ole erikseen säädetty kunnalle velvollisuutta antaa etuuksia kotiopetuksessa oleville ja tätä käsitystä tukee perusopetuslain 31 §:n 3 momentin säännös opetuksesta, josta on oikeus periä maksuja. Hallituksen esitysluonnoksessa asiaa perustellaan lisäksi Hämeenlinnan hallinto-oikeudessa esitetyllä selvityksellä, että oppilasta ei rekisteröidä oppilaaksi mihinkään kouluun. Kaikki perustelut ovat vanhentuneita. 

Oppilaat merkitään tänä päivänä KOSKI-tietovarantoon koulun oppilaiksi yhtäläisesti riippumatta sitä suorittavatko he oppivelvollisuuttaan koulun opetuksessa vai kotiopetuksessa. 

Perusopetuslain 31 §:n 3 momentti on perustuslain 81 §:n 2 momentin säännöksen vastainen. Perustuslain mukaisesti valtion viranomaisten virkatoimien, palvelujen ja muun toiminnan maksullisuuden sekä maksujen suuruuden yleisistä perusteista säädetään lailla. Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt asiaan huomiota lausunnossaan PeVL 20/2007 vp. Opetus- ja kulttuuriministeriön ja eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen käsitys on yhteneväinen, että perusopetuslain 31 §:n 3 momenttia ei voida soveltaa analogisesti. Maksuja voidaan periä ainoastaan säädöksessä mainituissa tilanteissa (EOAK/1120/2018). 

Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan (PeVL 59/2010vp s. 5) huomauttanut, että jokaisella on subjektiivinen oikeus maksuttomaan perusopetukseen perustuslain 16 §:n 1 momentin perusteella. Opetus- ja kulttuuriministeriö on 27.11.2013 apulaisoikeusasiamies Maija Sakslinille (EOAM/1420/2/10) antamassaan selvityksessä todennut, että on virheellistä tulkita perusopetuslain 4 §:ää niin, että se rajoittaisi perustuslain mukaista oikeutta maksuttomaan perusopetukseen. Perustuslakivaliokunta oli esittänyt, että virheelliset tulkinnat korjattaisiin perusopetuslakia muuttamalla. Hallituksen esitysluonnoksessa perusopetuslakiin tehtäisiin muutos, mutta ei perustuslakivaliokunnan toivomalla tavalla, vaan niin, että alkuperältään muut kuin vakinaisesti Suomessa asuvat lapset suljettaisiin maksuttoman opetuksen ulkopuolelle. 

Hämeenlinnan hallinto-oikeuden ratkaisussa viitataan myös eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen vastaukseen 30.7.2008, diaarinumero 3973/4/0/7, jossa hän toteaa, että Jyväskylän kaupunki on toiminut Opetushallituksen ohjeiden mukaisesti, kun se on kieltäytynyt antamasta kotiopetuksessa oleville lapsille ilmaista oppimateriaalia. Esittelijäneuvos Jorma Kuopuksen lähettämä kirje ei sisällä sellaista oikeudellista pohdintaa, jota voitaisiin pitää perus- ja ihmisoikeusvaikutusten huolellisena arviointina, mitä sen sijaan hallituksen esitykseltä edellytetään. 

Keskuskauppakamari esittää omassa lausunnossaan, että oppivelvollisuusiän korottamiseen liittyvä valmistelu keskeytetään välittömästi eikä uudistusta toteuteta.  

Suomen hallitus ajaa oppivelvollisuuden pidentämisen varjolla heikennyksiä kotiopetuksen asemaan. Lausunnon antamiselle varattu aika päättyi eilen 15.6.2020. Suomen kotiopettajat ry jätti lausunnon yhdessä Suur-Helsingin kristillisen koulun kanssa 

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi oppivelvollisuuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (30.4.2020) 

Esitysluonnos heikentää kotiopetuksen asemaa ja on perustuslain vastainen ja on esitetyssä muodossaan säädettävä perustuslain 73 §:n säätämisjärjestyksessä. Jotta ehdotetut lait voitaisiin käsitellä tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä, luonnokseen ja ehdotettuihin lakeihin tulisi mielestämme tehdä seuraavat muutokset: 

  1. Luonnoksen epätäsmälliset ilmaukset kotikoulu ja yksityisopiskelu tulee korvata sanalla kotiopetus, joka on viranomaisten käyttämä ja hallituksen esityksissä perusopetuslaiksi (HE 86/1997) sekä perustuslaiksi (HE 1/1998) käytetty termi. Kotiopetuksen asemaa ei ole uudella perustuslailla muutettu.
  2. Oppivelvollisuuslain 2 §:ään tule lisätä sana perusopetus. Otsikon tulee kuulua Oppivelvollisuuden ja perusopetuksen alkaminen ja päättyminen. Pykälän viimeisen kappaleen tulee alkaa Oppivelvollisuus ja perusopetus päättyy. Hallituksen perusoikeusuudistusta koskevan esityksen (HE 309/1993) mukaisesti perusopetukseksi on katsottava se opetus, joka kuuluu oppivelvollisuuteen (Yksityiskohtaiset perustelut 13 §, 1 momentin toinen virke).
  3. Luonnoksen sivulla 165 esitetään oppivelvollisuuden suorittamisen synonyymiksi päättötodistuksen saavuttaminen. Kohta pitää poistaa luonnoksesta. Perusopetuslain erityistä tutkintoa koskevaa 38 §:ää, jonka mukaan oppilas voi suorittaa erityisen tutkinnon, ei olla muuttamassa. Luonnoksessa esitetty tulkinta on jo johtanut esim. Vantaalla menettelyyn, jossa oppilas on vastoin tahtoaan velvoitettu suorittamaan erityinen tutkinto.
  4. Oppivelvollisuuslain 16 §:n otsikko tulee muuttaa kuulumaan niin, että Oppivelvollisuuden suorittaminen on kaikille maksutonta. Oppivelvollisuuden seurantaryhmä on esityksessään 26.3.2020 viitannut apulaisoikeusasiamiehen ratkaisuun EOAK/1120/2018, 23.10.2019 ja todennut, että oppivelvollisuuden suorittamisen tulee olla maksutonta. Perustuslain 16 §:n mukaisesti perusopetus on jokaiselle maksutonta. Esitysluonnoksessa kotiopetuksessa olevat oppivelvolliset suljetaan maksuttomuudesta pois. Perustuslakivaliokunta on mietinnössään (PeVM 25/1994) sivulla viisi asettanut perusoikeuksien rajoittamista koskevia yleisiä vaatimuksia. Esitysluonnoksesta tulee poistaa viittaukset korkeimman hallinto-oikeuden perustelemattomaan ratkaisuun (taltionumero 1297/2013) ja tehdä perustuslakivaliokunnan edellyttämä tarkastelu oppivelvollisuuden suorittamisen maksuttomuuden rajoittamisen edellytyksistä.
  5. Oppivelvollisuuslain 20 §:stä tulee poistaa sanat tahallaan tai törkeää huolimattomuuttaan. Huoltajan vastuulla on hyvin pitkät perinteet Suomen lainsäädännössä. Sakkorangaistus on määrätty 22.10.1723. YK:n yleismaailmallisen ihmisoikeuksien julistuksen 26 artiklan kohdan kolme mukaisesti vanhemmilla on ensisijainen vastuu oppivelvollisuuden suorittamisesta. Artikla on sitovasti implementoitu Euroopan ihmisoikeussopimuksen 1. lisäpöytäkirjan toisessa artiklassa.

 

Kunnioittavasti 

Helsingissä 12.6.2020 

 

Jan Cedercreutz   Juhani Paavolainen

 

Koulun johtaja  Puheenjohtaja

 

Suur-Helsingin kristillinen koulu Suomen kotiopettajat ry

 

Opetus- ja kulttuuriministeriö joutui myöntämään, että kevään perusopetuksen etäopetus ei ollut lainmukaista 

Valtioneuvosto antoi tänään 4.6.2020 etäopetusta koskevan perusopetuslain muutosesityksen eduskunnalle. https://minedu.fi/paatos?decisionId=0900908f806b7685 Valitettavasti lainvastaisuuksia ei ole kokonaan onnistuttu esityksessä korjaamaan. Esitetyn perusopetuslain 20 a §:n 5 momentin mukaan karanteenissa, eristyksessä tai vastaavan lääkärin määräyksellä poissa olevan oppilaan opetusjärjestelyt voidaan järjestää perusopetuslain 18 §:n erityisin opetusjärjestelyin. Kyseinen lain kohta on tarkoitettu yksittäisten oppiaineiden poikkeaviin järjestelyihin eikä taivu yleiseen poikkeamiseen opetusjärjestelyistä.  

Entiseen ei ole paluuta. Kotiopetukseen jäi noin 70.000 lasta koulujen avautuessa 14.5.2020. Myönteiset kokemukset auttoivat perheitä tekemään valtavirrasta poikkeavia ratkaisuja. Mikään ei oikeuta asettamaan perheiden ratkaisuja arvostelun alaiseksi. Jokainen perhe on oikeutettu harkitsemaan itse itselleen parhaimman päätöksen.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on antanut 30.4.2020 luonnoksen oppivelvollisuuden pidentämistä koskevasta lainsäädännöstä. Luonnoksessa ei ole tehty havaintoja maailman muuttumisesta. Vanha ja vanhentunut peruskoulujärjestelmä on ministeriön keino torjua vaatimukset uudistaa koulujärjestelmä oikeudenmukaisemmaksi.  

Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen totesi 4.3.2020 Skotlannin parlamentissa pitämässään esitelmässä, että on turha teeskennellä Suomen koulutusjärjestelmän tuottavan tasa-arvoista oppimista. Samalla luokalla olevien lasten oppimiserot voivat olla viiden vuoden mittaisia. Jos halutaan tavoitella tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta, oppimispolkuja tulee monipuolistaa ja suoda yksilöllisille järjestelyille mahdollisuus, Heinonen jatkaa. Tämä on valtava haaste opettajille, joskin uusi teknologia voi auttaa vastaamaan haasteeseen. 

Suomessa tavoitteena on pyrkimys opetuskeskeisestä järjestelmästä oppimiskeskeiseen järjestelmään. Muodollisen opetuslaitosten tarjoaman opetuksen lisäksi on tärkeää herättää ja saattaa näkyville myös epämuodollinen oppiminen, jotta jokaisen ihmisen oivalliset taidot saisivat rakentua, Heinonen päättää. Lue tai kuuntele lisää: https://www.scotlandfutureforum.org/finnish-lessons-olli-pekka-heinonen/ 

 

Eduskunta päätti 16.4.2020, että valtioneuvoston varhaiskasvatuksen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestämisvelvollisuutta koskevista väliaikaisista rajoituksista antaman asetuksen (126/2020) jatkamisesta annettua asetusta (191/2020) ei kumota. Uuden asetuksen mukaisesti lähiopetukseen siirrytään 14.5.2020. 

Asetuksesta annetuissa asiantuntijalausunnoissa Kuntaliitto toteaa, että kunnat ovat joutuneet siirtymään täysin uuteen tapaan järjestää opetus, koska voimassa oleva esi- ja perusopetusta koskeva lainsäädäntö ei ole mahdollistanut ennalta varautumista ja asioiden harjoittelua ja kokeilua. Kuntaliitto kiinnittää myös huomiota siihen, miten tietosuojavaatimukset etäopetuksessa täyttyvät. 

Opetushallitus painottaa, että perusoikeuksiin ja muihin oikeuksiin puuttuminen edellyttää myös poikkeusoloissa sitä, että säännökset ovat riittävän tarkkarajaisia. Asetus jättää opetuksen järjestäjille laajan harkintavallan siihen, miten se järjestää opetusta ja muuta toimintaa muuna kuin lähiopetuksena. Suuri harkintavalta olisi Opetushallituksen mielestä edellyttänyt perusteellisempaa oppilaiden ja huoltajien oikeusturvan tarpeen arviointia. 

THL katsoo, että etätehtävien teko ei kaikissa perheissä onnistu ja lähiopetukseen pitäisi olla oikeus päästä myös sosiaalisin perustein.  

Äkkiväärä peruskoulufundamentalismi on kieltänyt harhaoppisina kaiken kokeilun ja vaihtoehtoiset oppimisen tavat. Muun muassa perheiden valinnan perusteella kotiopetuksessa olevat ovat viranomaisten säälimättömän vainon kohde. Koronakriisi on paljastanut peruskoulun jälkeenjääneisyyden. Sen sijaan, että virheet olisi tunnustettu ja muutettu perusopetuslakia, turvauduttiin lain vastaiseen etäopetukseen, joka on ollut monelle silmät aukaiseva pelastus sopimattomasta peruskoulun puhdasoppisuudesta, mutta joka entisestäänkin lisää jäykän koulurakenteen aiheuttamaa eriarvoisuutta. Etäopetus on kotiopetusta, kotona järjestettyä opetusta, joka toimii ja on monelle parempi kuin koulu. Ks. https:// yle.fi/uutiset/3-11319968 

Suomen 185.831:stä 1 -3 -luokkalaisesta noin 18.000 lasta on perusopetuksen lähiopetuksessa. Kotiopetuksessa on laskennallisesti 545.516 oppilasta. Kun tähän lisätään hallitusmuodon 82 §:n 2 momentin mukaisessa kotiopetuksessa olevat 437 oppilasta, kotiopetuksessa on yhteensä noin 546 tuhatta oppilasta (lukumäärät vuoden 2019 tiedoin; mahdollisesti lähiopetuksessa olevia erityisen tuen oppilaita oli yhteensä 48.197.)

Sivistysvaliokunta näytti luopuvan 19.3.2020 esittämästään näkemyksestä (SiVL 2/2020 vp, s. 3 ja 7), että asetuksella voidaan määrätä perusopetuksen toteuttamisesta etäopetuksena. Lausunnossaan 25.3.2020 (SiVL 3/2020 vp, s. 2) valiokunta korostaa, että etäopetuksen järjestäminen perusopetuksessa on uusi asia, sillä perusopetuslaissa ei siitä säädetä. Lausuntoa varten valiokunta kuuli asiantuntijoita kokouksessaan 24.3.2020 (SiVP 22/2020 vp, kohta 3). Yksikään asiantuntijoista ei jättänyt kirjallista lausuntoa; kaikkia kuultiin suullisesti. Suomen kotiopettajien valiokunnan virkailijoilta saaman selvityksen mukaan valiokunta katsoo, että valtioneuvoston varhaiskasvatuksen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestämisvelvollisuutta koskevista väliaikaisista rajoituksista antaman asetuksen (126/2020) 3 § antaa toimivaltuudet etäopetuksen järjestämiseen perusopetuksessa. Suomen kotiopettajien käsityksen mukaan perusopetuksen etäopetuksesta olisi tullut säätää lailla. Valmiuslain 109 §:n 2 momentin mukaan poikkeusoloissa on mahdollista rajoittaa opetuksen järjestäjälle normaalioloissa säädettyä tai määrättyä opetusvelvollisuutta. Kuten tunnettua (Matti Lahtinen YLE:n haastattelussa 17.3.2020), etäopetus oppivelvollisuusikäisten opetuksen muotona ei ole sallittu. 

Toimivaltuuksien ottaminen tuosta vaan särkee lukot, jotka oikeusjärjestys viranomaistoiminnalle poikkeusoloissakin asettaa, kuten perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Johanna Ojala-Niemelä (sd) ja varapuheenjohtaja Antti Häkkänen (kok) painottivat valiokunnan tiedostustilaisuudessa 19.3.2020 (ks. myös KHO 2000:10.) Oppivelvollisuudesta säädetään perustuslain 16 §:n 1 momentin toisen lauseen mukaan lailla. Perustuslain 80 §:n 1 momentin mukaan lailla on säädettävä asioista, jotka perustuslain mukaan kuuluvat lain alaan. Perustuslain 107 §:n mukaan perustuslain kanssa ristiriidassa olevaa asetusta ei saa soveltaa viranomaisten toiminnassa. Oppivelvollisten etäopetus ei ole palautettavissa laissa olevaan toimivaltaperusteeseen. Tietämättämme saatamme kaikki toimia väärin, tietoinen lain rikkominen ei ole sallittua kenellekään. 

Perustuslakivaliokunta katsoo, että asetusten 126/2020 ja 131/2020 perusopetusta koskeva sääntely on pääosin asianmukaista, saadun selvityksen valossa välttämätöntä ja sen verraten lyhyt voimassaoloaika huomioiden myös oikeasuhtaisuusvaatimuksen mukaista. (PeVM 6/2020 vp) Perustuslakivaliokunta pitää asetuksen 126/2020 luetteloa yhteiskunnan kannalta kriittisillä aloilla työskentelevistä puutteellisesti perusteltuna ja siten perustuslain 6 §:n vastaisena. Tällaisen luettelon laatimista valiokunta pitää sinänsä perusteltuna. Valiokunta pitää asianmukaisena valtioneuvoston toimintaa, kun se on viipymättä poistanut kriittisiä aloja koskevan rajauksen. Perustuslakivaliokunnan mietinnöstä 25.3.2020 ei näin ollen käy ilmi, miltä osin sääntely ei ole asianmukaista. Luultavasti perustuslakivaliokunnan työskentelyä leimaa tässäkin pragmatismi tiukan perustuslainmukaisuuden valvonnan sijasta. 

Eduskuntakäsittelyssä Sari Sarkomaa (kok) totesi, että perusopetus ei tunne etäopetusta. Opetusministeri Li Andersson (vas) puolestaan katsoi, että perusopetuslainsäädäntö ei tunne kunnolla etäopetusta. Anneli Kiljunen (sd) totesi, että [sivistys]valiokunnassakin on selvinnyt, että etäopetusta ei ole laissa määritelty selkeästi (PTK 31/2020/4 vp). 

 

Valtioneuvosto on muuttanut 23.3.2020 alkaen perusopetuksen järjestämisvelvollisuuden rajoituksia siten, että sekaannusta aiheuttanut maininta kriittisillä aloilla toimivien huoltajien lasten oikeudesta saada lähiopetusta on poistettu. Nyt tämä oikeus on kaikilla perusopetuksen 1 - 3 vuosiluokkien oppilailla. Opetusministeri Li Andersson on kuitenkin toistuvasti vedonnut vanhempiin, että eivät lähetä lapsiaan kouluun.

 

Päätösvalta asiassa näyttää siirtyneen huoltajille. Asetuksen taustamuistion mukaan kotiin jääviin oppilaisiin sovellettaisiin kuitenkin perusopetuslain 18 §:n mukaista oppilaan opetuksen järjestämistä toisin kuin perusopetuslaissa säädetään ja määrätään. Tämä on ongelmallista. Kyseinen perusopetuslain kohta on tarkoitettu korvaamaan peruskouluasetuksen 38 §:ää, jonka mukaan oppilas voidaan vapauttaa yksittäisen aineen opiskelusta eikä säädös muutenkaan mahdollista yleistä poikkeamista säädöksistä ja määräyksistä. 

Taustamuistiossa 20.3.2020 toistetaan sivistysvaliokunnan lausunnon (SiVL 2/2020 vp, s. 3) näkemys, että valtioneuvoston asetuksen rajoitus luopua perusopetuksen lähiopetuksesta mahdollistaa etäopetuksen järjestämisen perusopetuksessa siinä laajuudessa, kun kunta harkitsee tarkoituksenmukaiseksi (s. 1). Sivistysvaliokunta ei palaa perusopetuslain eduskuntakäsittelyssä (SiVM 3/1998 vp, s. 26) esittämäänsä kannanottoon, jossa valiokunta torjui hallituksen esittämän mahdollisuuden järjestää opetusta myös oppilaan kotona. Professori Tuomas Ojanen toteaa (Asiantuntijalausunto EDK-2020-AK-291031 s. 7, alav. 1; EDK-2020-AK-291385 s. 6, alav. 3), että asetuksella tai määräyksellä ei voida antaa yleisiä oikeussääntöjä lain alaan kuuluvista asioista. On kestämätöntä päätellä, että asetuksella voitaisiin implisiittisesti luoda määräys, jota ei voida eksplisiittisesti antaa. 

Perusopetuksen järjestäminen etäopetuksena edellyttää perusopetuslakiin tehtävää muutosta. Tämän ei pitäisi olla hankalasti säädettävissä, sisältyihän tätä koskeva ehdotus perusopetuslakia koskevaan hallituksen esitykseen koulutusta koskevaksi lainsäädännöksi. (HE 86/1997 vp, s. 35. "Kunta voisi osoittaa tarvittaessa lapsen käymään koulua myös kotonaan tai muussa sopivassa paikassa, jos se esimerkiksi lapsen vammaisuuden tai muun syyn takia olisi perusteltua. Kysymys olisi tällöinkin kunnan järjestämästä opetuksesta eikä hallitusmuodon 82 §:ssä tarkoitetusta kotiopetuksesta, jonka lapsen huoltajat ovat valinneet.")

 

Lapinjärven kunnassa lähes kaikki oppilaat ovat etäopetuksessa. Etukeno auttoi. Kunta on ollut mukana valtioneuvoston Kokeileva Suomi -hankkeessa ja järjestänyt etäopetusta 500 km:n päässä olevalle Eskolan kyläkoululle Kannuksessa. Kokeilussa hankitut kokemukset ja tekninen valmius mahdollistivat joustavan siirtymisen etäopetukseen. Kiitos valtioneuvoston kanslian ennakkoluulottomuuden ja rohkeiden kyläläisten Kannuksessa, niin lasten kuin aikuisten. Lue lisää Loviisan Sanomissa: https://www.loviisansanomat.fi/artikkeli/850378-etunojasta-oli-hyotya-lahes-kaikki-etaopetuksen-piirissa-lapinjarvella

 

Valtioneuvoston 18.3.2020 voimaan tulleen asetuksen 126/2020 mukaisesti perusopetus jatkuu etäopetuksena 13.4.2020 asti. Asetuksesta puuttuu nimenomainen säännös, joka mahdollistaisi etäopetuksen. Normaalioloissa oppivelvollisten, toisin kuin lukioikäisten, etäopetusta ei ole sallittu järjestetyssä opetuksessa. Etäopetus on mahdollista hallitusmuodon 82 §:n 2 momentin mukaisessa kotiopetuksessa.

 

Katja-Marika ja Rasmus Mäkinen antavat käytännön neuvoja kuinka kotiopetuksesta suoriutuu. https:// yle.fi/uutiset/3-11261008 

Opetushallitus on korjannut turvattomuutta lisäävää ja lainvastaista kotiopetusohjettaan. Ohjeessa ei enää mainita, että kunta ei ole velvollinen järjestämään kouluterveydenhuollon palveluja. Kunta on velvollinen järjestämään nämä palvelut myös kotiopetuksessa olevalle oppilaalle. Lain mukainen tieto asiassa on ollut THL:n sivuilla ainakin 12.1.2018 lähtien. Korkeimman hallinto-oikeuden 15.9.2019 (taltionumero 4643) päätöksen asiakirjoissa Opetushallituksen ohje on kirjoitettu lainvastaisessa muodossaan. Ohje on kouluterveydenhuollon osalta oikaistu.

Opetushallituksen ohjeen muita virheitä ovat muun muassa oikeuden maksuttomaan oppimateriaaliin kieltäminen ja velvollisuus noudattaa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita kotiopetuksessa. Oppivelvollisten oikeus maksuttomaan oppimateriaaliin on oppivelvollisuuden suorittamiseen kuuluva oikeus. OPS:ia tulee perusopetuslain 15 §:n mukaan noudattaa järjestetyssä opetuksessa, kouluopetuksessa. Pääjohtaja Aulis Pitkälä on allekirjoittanut asiaa koskevan Opetushallituksen määräyksen 22.12.2014.

Kansakoulu oli maksullista aina Suomen itsenäistymiseen asti. Koulumaksuista puolet meni opettajille, toinen puoli koulun välineistön kartuttamiseen. Oppilasmaksujen poistaminen olisi pitänyt tehdä perustuslain säätämisen mukaisesti, koska opettajilla, jotka säätyvaltiopäivi