Kansainvälisesti arvostettu tutkija professori Lea Pulkkinen varoittaa kopioimasta Ruotsin koulupakkoa Suomeen.

 

"Kouluun ei pidä ottaa malleja ulkomailta

Suomalaiset koululaiset ovat koulusaavutusvertailuissa ja aikuiset hyvinvointivertailuissa maailman parhaiden joukossa. Näiden tulosten tulisi pysäyttää meidät antamaan arvoa niille ratkaisuille, joita vastuulliset henkilöt ovat Suomen kansan hyväksi tehneet. On perusteita tuntea kansallista itseluottamusta ja puolustaa omia järjestelmiämme.

Koulumenestys ei ole yhden hyvänkään instituution, kuten peruskoulun, tulosta, vaan lapsen kokemukset kasautuvat. Näistä on syytä muistaa ilmainen äitien ja lasten neuvolatoiminta, jollaisesta suurin osa maapallon ihmisistä ei voi uneksiakaan. Samoin varhaislapsuus, jonka aikana kasvu ja oppiminen saavat tapahtua leikin, liikunnan ja luovan toiminnan ilmapiirissä, on kaukana opettajajohtoisesta, koulumaisesta varhaiskasvatuksesta tai lapsen pakottamisesta ruumiilliseen työhön.

Lapsen yksilöllisyyttä arvostetaan suomalaisessa peruskoulussa ja varhaiskasvatuksessa. Luotamme opettajiin ja sallimme heille opetussuunnitelmallisia- ja menetelmällisiä valintoja. Luotamme myös vanhempiin, jotka voivat tehdä valintoja eri vaihtoehtojen kesken lapsen hoidon järjestämiseksi yhteiskunnan tukemana. Vanhempien valintaoikeuksiin kuuluu sekin, että he voivat toteuttaa lapsen oppivelvollisuuden halutessaan myös kotiopetuksella.

Ruotsissa on erilaisia toimintamalleja, jotka kuuluvat sen historiaan ja ideologiaan. Niistä joidenkin ratkaisujen, kuten koulupakon kopioiminen Suomeen olisi ajattelematonta ja vaarantaisi sitä kehitystä, joka Suomessa on saavutettu omien ratkaisujen pohjalta. Ruotsi on lasten koulumenestyksessä ja kansalaisten hyvinvointivertailussa Suomea heikompi." Helsingin Sanomat 25.5.2012

 

Vapaus on vaikea sana. Viikonlopun aikana näemme kuinka sanan lausuminen sujuu sosialidemokraateilta. Usein vapaus ääntyy sanaksi pakko. Forssan kokous 1903 asetti sosialidemokraattien tavoitteeksi koulupakon. Samaa tavoittelee puoluehallitus Helsingin kokouksessa 2012. Vapaus ei ole vierasta sosialidemokraateille. Demokratiaohjelmassa vapautta käsitellään hyvin: " Vapaus-oikeudet ovat oikeuksia, jotka tuottavat niin vapautta jostakin; pelosta, turvattomuudesta, mielivallasta, puutteesta ja osattomuudesta, mutta myös vapautta johonkin; koulutukseen, vanhuuden ja sairauden turvaan, tasa-arvoisiin mahdollisuuksiin ja yhdenvertaisuuteen lain edessä." Miksi vasemmistopuolue ei asetu tukemaan Suomen kotiopettajien pyrkimyksiä tasa-arvoisen perusopetuksen toteutumiseksi, lasten tasa-arvoista oikeutta ilmaiseen oppimateriaaliin?

 

Ehkä oppia on haettava demokratian syntysijoilta. Englannin kielessä vapautta kuvaa kaksi sanaa: Freedom ja liberty. Freedom on esimerkiksi vapautta orjuudesta, liberty on oikeutta käyttää tätä vapautta toisten oikeuksia loukkaamatta oman ja samalla yhteisen onnen ja hyvinvoinnin tavoitteluun. Tätä edellisessä demokratiaohjelmassakin tavoiteltaneen. Uno Cyngnaeus tavoitteli pakollista koulua. Tätä Suomen kansa ei ole milloinkaan hyväksynyt; toivottavasti sitä ei hyväksy sosialidemokraattien puoluekokouskaan lauantaina Helsingissä.

 

Ruotsi karkottaa kotiopetusperheitä maasta jättisakoin ja lastensuojeluilmoituksin. Ahvenanmaalle muuttaneille Himmelstrandeille kyse ei ole uskonnosta. He uskovat vain, että lapsi oppii kotona paremmin. Ahvenanmaalla on ollut vapauttavaa. "Täällä saamme olla mitä olemme", perheen äiti Tamara sanoo.

Lue lisää: Janne Toivosen artikkeli  21.5.2012 Helsingin Sanomissa, "Tämä on häpeä Ruotsille".

Geta.8-vuotiasMikael Himmelstrandhalkoo tottuneesti sormellaan iPhonen kosketusnäyttöä.
”Jihuu! Oikein!”, hän kiljahtaaRuudulla pyörii peliOperation Math. Siinä pääsee eteenpäin, kun ratkoo oikein matematiikan laskuja.
Meneillään on siis oppitunti. Tai oikeastaan ei. Tässä perheessä ei ole varsinaisia oppitunteja. 13-vuotiasRebeckapiirtää toisessa huoneessa, ja 17-vuotiasJakobselaa internetiä omassa sopessaan.
”Sinun pitäisi seurata meitä ainakin viikko, jotta ymmärtäisit kuinka meillä opitaan”, perheen isäJonashymähtää.
Vieläkolme kuukautta sitten Himmelstrandit asuivat Storvretassa Uppsalan kupeessa. Nyt heidän kotinsa on vuokratalo maaseudulla Ahvenanmaan Getassa. Sisällä on hiukan sotkuista. Tilaa on nippa nappa tarpeeksi viidelle.
Ruotsalaisia pakolaisperheitä ei ole pahemmin Suomessa nähty.
Jakobin autismi oli vielä hyväksyttävä syy kotiopetukseen. Mutta kun Rebeckakin oli ollut muutaman vuoden kotona ja Mikaelin kouluikä läheni, kunta alkoi asettaa isoja uhkasakkoja lasten saamiseksi kouluun. Viime marraskuussa koulun rehtoriteki ilmoituksen sosiaaliviranomaisille.
Se oli viimeinen kimmoke pakoon.
Jonas kertoo, että ruotsalaiset kotiopetusperheet ovat pelänneet sen jälkeen, kun 7-vuotias kotiopetuksessa ollut poika otettiin huostaan vuonna 2009.
”Ruotsissa koulutus ei ole perheen valinta, vaan valtion valinta”, Jonas sanoo.
Jonason kotiopetuksen näkyvimpiä puolestapuhujia Ruotsissa. Hän on kotiopetusjärjestön puheenjohtaja ja kirjoittanut aiheesta kirjan.
Himmelstrandeille kyse ei ole uskonnosta. He uskovat vain, että lapsi oppii kotona paremmin.
”Kouluissa ryhmät ovat liian suuria ja aikuisia liian vähän. Lapsia kiusataan, eikä koulu ota herkkyyttä riittävästi huomioon. Mekin olimme aiemmin ennakkoluuloisia. Löysimme kotiopetuksen vasta, kun aloimme opettaa Jakobia kotona”, Jonas kertoo.
Oppitunteja ja oppimääriä ei perheessä tunneta. Lapset oppivat sitä, mikä heitä kiinnostaa, ja vanhemmat tukevat.
Mikael on nyt kiinnostunut tekniikasta, perheen äitiTamarakertoo, Rebecka taas on hulluna taiteeseen. Jakob soittaa pianoa ja bassoa.
”Lapsi imee tietoa kuin sieni, kun hänellä vain on motivaatiota”, Tamara jatkaa.
Vanhemmat kehuvat, kuinka internet ja iPhone ovat mullistaneet kotiopetuksen. Mutta eivätkö he pelkää lasten eristäytymistä?
”Emme. Lapset tapaavat tuttavaperheiden lapsia, ja käymme kerhoissa kuten muutkin. Rebecka oli Ruotsissa balettitunneilla se, joka uskalsi kysyä kysymyksiä”, Jonas vastaa.
Ahvenanmaallaon ollut vapauttavaa, Tamara sanoo.
”Täällä saamme olla mitä olemme. Mutta myös stressi alkaa tulla pintaan. Ruotsissa taistelumme kesti yli kolme vuotta. Se heijastui myös lapsiin.”
Aikovatko Himmelstrandit jäädä Getaan, palata Ruotsiin vai muuttaa muualle?
”Saavat levittää punaisen maton ja pyytää polvillaan anteeksi, ennen kuin me palaamme”, Jonas murahtaa.
”Mutta tämä on myös suruaikaa. Asuimme Storvretassa 23 vuotta, ja kaikki lapsemme ovat syntyneet ja kasvaneet samassa talossa”, Tamara sanoo.
Lähtö kotoa on ollut kovaa, Jonas myöntää.
”On todella kova nöyryytys joutua lähtemään pakoon demokraattisesta maasta. Tämä on häpeä Ruotsille.”

 

 

Suomen kotiopettajien kamppailu opetuksen vapauden puolesta saa uusia tukijoita. Generations Radio Coloradosta Yhdysvalloista esittelee kotiopetusta Suomessa ja Ruotsissa. Kuuntele Kevin Swansonin isännöimää haastattelua, jossa on vieraana Suomen kotiopettajien puheenjohtaja Juhani Paavolainen. http://generationswithvision.com/broadcast/faith-family-and-freedom-in-finland/

 

Sdp ajaa Suomeen Ruotsin mallin mukaista koulupakkoa. Kotiopetus on sallittua lähes koko läntisessä maailmassa. Saksaan säädettiin koulupakko vuonna 1938. Ruotsin uusi koululaki tuli voimaan vuoden 2011 alusta. Ruotsalaisperheet ovat vielä toistaiseksi löytäneet turvapaikan Suomesta. Se mikä sopii muille kansoille ei näytä sopivan Suomen sosialidemokraateille. http://aloitteet.sdp.fi/?s=kotiopetus&x=13&y=15 , http://www.sdp.fi/se/component/content/article/26-socialdemokraterna/bekanta-dig/politik/4320-sdps-historia

 

Suomen kotiopettajat ry:n kesäleiri Bergvikissä 24.-26.6.2012. Ilmoittautumiset ja tiedustelut: Heidi Furu, puhelin 0405 7792 29, sähköposti niklas.furu@pp2.inet.fi . Huom! Muuttunut ajankohta.

 

Puhdasoppinen Ruotsi ajaa toisinajattelijoita maanpakoon. Emme tarvitse kotikouluperheitä, viestii Ruotsin Yhdysvaltojen suurlähettiläs. http://www.cbn.com/cbnnews/world/2012/April/Swedish-Home-Schoolers-Flee-Parental-Inquisition/

 

Suomen kotiopettajat ry:n vuosikokous pidetään Helsingissä 2.1.2012 klo 18.00 osoitteessa Andreaskirkko, Korkeavuorenkatu 22 C, 00130 Helsinki. Käsitellään sääntömääräiset asiat. Tervetuloa !

Finlands hemundervisare rf:s årsmöte hålls i Helsingfors 2.1.2012 kl 18.00 vid Andreaskyrkan, Högbergsgatan 22 C, 00130 Helsingfors. Välkommen!

Hallinto-oikeus ei onnistunut tukahduttamaan koulukirjaroviota. Hämeenlinnan hallinto-oikeus hylkäsi 7.12.2011 antamassaan päätöksessä Suomen kotiopettajien ajaman valituksen maksuttomasta oppimateriaalista. Oikeus ei kyennyt katsomaan ongelmaa perusoikeusnäkökulmasta saati suhteuttamaan ratkaisuaan kotiopetusperheiden tilanteeseen.

Subjektiivinen perusoikeus ansaitsee saada täyden huomion oikeusvaltiossa. Suomen kotiopettajat ajaa hallinto-oikeuden päätöksen kumoamista korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

Oppimateriaaliriita on ollut esittelyssä Hämeeenlinnan hallinto-oikeudessa maanantaina 28.11.2011.

Emeritaprofessori Lea Pulkkinen: "Kaloista huolehditaan tarkemmin kuin lapsista." Jos kalat voivat huonosti, niitä ei siirretä akvaarioon vaan vaikutetaan koko vesistön ekologiaan. Lasten  kasvuympäristön vaalimisessa on jääty pahasti jälkeen. Kuuntele lisää toimittaja Maija Salmisen YLE Radio Suomi Taustapeili-ohjelmassa http://areena.yle.fi/audio/1318946221346 .

Oikeuskansleri tutkii kotiopetuksen ohjeistamisen ja perusopetuslain 31 §:n tulkinnan. Oikeuskansleri on pyytänyt ja saanut opetus- ja kultuuriministeriöltä ja Opetushallitukselta lausunnot selvitystä varten. Opetushallitus selvittää parhaillaan, onko kotiopetusta koskevaa ohjausmateriaalia tarpeen täsmentää. Ministeriö seuraa tilannetta. 

"Peruskoulu oli aikoinaan merkittävä saavutus. Se toteutti tasa-arvoa, toi kaikki samalle viivalle samalle lähtöviivalle. Ei edellytetty, että jokaisen tulisi myös edetä samaa uraa ja pysyä jatkossakin toisten kanssa tasoissa. Esiin tuotu peruste, jonka mukaan verorahoilla voidaan tukea vain yhtä tarkkaan säänneltyä koulumuotoa, on arveluttava. Opetusvaatimuksista tulee pitää kiinni, muuten suoda vapaus – tietenkin vero-rahojen osalta yhtäläisin jakoperustein.  

Peruskoulun alkumuodon kaikkinaiset kokeilut ja vaihtoehdot torjuva yksinvalta on yhteiskunnalle ajan myötä yhtä tuhoisaa kuin yhden puolueen yksinvalta." Emeritusprofessori Heikki Ylikangas pohtii blogissaan Suomen Pisa-menestystä ja peruskoulun ongelmia. Lue lisää: http://blogs.helsinki.fi/hylikang/
 

Valot sammuvat idyllisissä ruotsalaiskodeissa. Joulukyntteliköt eivät syty ikkunalaudoilla, kun perheet pakenevat syrjivää hallintoa. Kuuntele lisää: http://www.hammarnejd.gr8.se/blog/gallery/1/AM91.org-Mischa.2011-10-31.mp3

Katso Hyppytunti jakso 21/26 maanantaina 7.11.2011 klo 18.20 YLE Teemalla. Miten sujuu opiskelu kotikoulussa?

Oppimateriaaliriidassa päätösehdotus on annettu Hämeenlinnan hallinto-oikeuden tuomareille luettavaksi viikolla 41. Kolmen tuo-marin kokoonpanolla oikeus antanee päätöksen viimeistään marraskuun ensimmäisellä viikolla.

Kotikoulu on perheemme yhteinen päätös. Tarja Paavolainen on opettanut lapsiaan kotona jo kymmenen vuotta. Vanhimmat lapset ovat jo siirtyneet kotikoulusta lukioon. Parasta vertaistukea saan muiden kotiopettajien kokemuksista. Heitä voin sanoa sielunsisarikseni. Pyrin päivittäin lukemaan hiukan Jackie Wellwoodin kirjaa Devotions for Homeschool Moms. Joka kerta, kun avaan sen, tunnen, että sielun yhteys syntyy heti. Saan apua vaikeina hetkinäni. Myös mieheni tukee minua. Meitä yhdistää aviopuolisoina yhteinen päämäärä. Lue lisää Iltalehti Ilona 42/2011:ssa.

"Tiede voi kukoistaa myös ilman vapautta", Helsingin yliopiston filosofian professori Timo Airaksinen jakaa kiusallisia aivoituksiaan 27.9.2011 HS:n tiedepalstalla. "Vapaus ja demokratia ovat tärkeitä, mutta tiede saattaa kukoistaa myös ilman vapautta. Vaikka on pakko tehdä, tulokset saattavat olla erinomaisia. Vapautta saa tietysti vaatia lisää. Yhä lisääntyvä vaatimus vapautua opetuksen taakasta ei sen sijaan liene perusteltavissa. Yhdysvalloissa opetetaan ja tutkitaan, ja hyvin menee. Opetus on hauskaa ja hyödyllistä kaikille."

Eksodus Ruotsista jatkuu. Lue ruotsalaisperheiden raastavasta kamppailusta integriteettinsä ja perheittensä puolesta.  http://ww.libertymagazine.org/index.php?id=1774

Kotiopetuksen tulisi olla sallittua kaikissa maissa ja hallitukset voisivat jopa rohkaista siihen, toteaa kansainvälisesti arvostettu professori John Warwick Montgomery kesän IVR-konferensissä Frankfurt am Mainissa.  http://www.hslda.org/docs/news/201108290.asp   http://digital-b.ub.uni-frankfurt.de/frontdoor/index/index/docId/24943
  

"Finland är en förebild" också när det gäller hemundervisning skriver Hufvudstadsbladet på söndagen 21. augusti. I Finland hemundervisning erkäns som ett alternativ  och stöds av läroplikten. Finland är en förebild i jämförelse med flera andra europeiska länder. I Tysk-land är hemundervisning förbjudet utom i undantagsfall, och den nya skollagen som antogs i Sverige i fjol innebär ett stort bagslag.

Motsåndet till hemundervisning handlar om rädslan för att minoritetsgrupper inte ska integreras i samhället.  Men hemundervisning borde ses som en möjlighet, inte ett hot, säger far och advokat Michael P. Donnelly i intervjun.

Katso toimittaja Nina Rahkolan ohjelma kotiopetuksesta MTV3:n Huomenta Suomessa. Suomessa on 300 lasta 80 kunnassa kotiopetuksessa.   http://uutisvirta.fi/uutiset/2801052-kotiopetuksen-suosio-kasvaa?show=1

Kesälomakausi on päättymässä ja lukuvuosi alkamassa Loviisan seudun kymmenissä kouluissa. Koululaisten joukossa on kymmeniä lapsia, jotka odottavat kouluun menoa pelonsekaisin tuntein. Valitettavan monissa tapauksissa koulupelon taustalla on koulukiusaaminen, joka on yleistä myös Loviisan seudun kouluissa. Joissakin tapauksissa kiusatuilla oppilailla koulupäivä saattaa olla niin ahdistava kokemus, että jo sen odotus aiheuttaa unettomuutta ja pahoinvointia, kirjoittaa Loviisan Sanomat pääkirjoituksessaan 5.8.2011.
Lue myös: http://www.loviisansanomat.net/lue.php?id=5072

 

Lasten oikeuksissa on tekemistä Suomessakin, kirjoittaa Helsingin yliopiston tutkijatohtori Suvianna Hakalehto-Wainio Helsingin Sanomissa 20.7.2011. Yk:n lapsen oikeuksien komitea on huolissaan siitä, etteivät lapset ole tietoisia mahdollisuudestaan kannella oikeusasia-miehelle. Kenties lasten oikeuksiin suhtaudutaan varauksellisesti paitsi niihin liittyvän tiedonpuutteen vuoksi myös siksi, etteivät läheskään kaikki suomalaiset tunne kyllin hyvin oikeuksiaan. Oikeuksiinsa vetoamista pidetään usein ikään kuin kielteisenä asiana. Jos oikeudet eivät toteudu muuten, toteutumista on vaadittava, kirjoittaa Hakalehto-Wainio.

Hämeenlinnan hallinto-oikeus tutkii onko kotiopetuksessa olevalla oppivelvollisella oikeus maksuttomaan oppimateriaaliin. Päätöstä asiassa odotetaan syksyllä 2011.

Vielä ehdit Suomen kotiopettajien juhannuksen viettoon 24.-26.6.2011 Bergvikin Kartano- ja toimintakeskuksessa Kruusilassa. Tiedustelut ja ilmoittautumiset 20.6. mennessä Heidi Furulle niklas.furu@pp2.inet.fi

Kasvatustieteen professori Hannele Niemi puhui 9.6.2011 opettajuudesta muuttuvassa maailmassa Opetushallituksen järjestämässä johtamisen foorumissa:

Koululla ei ole tiedon omistajuutta, ja opettajan työ on muuttunut yhä enemmän tiedon lähteille opastajaksi. Opettajan työssä korostuu myös aikaisempaa enemmän oppilaiden valmentaminen oman elämän hallintaan ja tulevaisuuden vastaanottamiseen.

Opettajan työssä ihmisten kohtaaminen ja oppilaan lähellä oleminen on kuitenkin se perusarvo, joka edelleen pysyy keskeisenä opettajan työssä.

Helsingin yliopiston etiikan ja yhteiskuntafilosofian professori Timo Airaksinen Aamulehden haastattelussa 9.6.2011:

Oppivelvollisuutta ei pidä muuttaa koulupakoksi.

Monen mielestä kaikilla on pakko mennä kouluun ja pojilla armeijaan. Tarkemmin tarkasteltuna ei vain ole. Näissä tapauksissa ei ole kyse pakoista vaan velvollisuuksista.

Airaksinen vahvistaa: Velvollisuuden ja pakon ero on, että vain pakkoon liittyy sanktio, siis rangaistus tai muu pakote. Velvollisuus on enemmänkin omantunnon asia.

Oppivelvollisuus tarkoittaa Suomessa muun muassa sitä, että vanhemmat voivat valita tavan, jolla lapsi saa peruskoulutuksensa.

Näitä velvollisuuksia ei pidä muuttaa pakoiksi. On paljon tärkeämpiäkin asioita, joissa ihmiset pitäisi pakottaa ottamaan vastuuta.

http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194682395474/artikkeli/puheenaihe+mihin+ihmisen+saa+pakottaa+.html

Suomen kotiopettajat ovat innoissaan Opetushallituksen uudesta linjauksesta! Tapaamisessa 17.5.2011 pääjohtaja Timo Lankinen ilmoitti, että Opetushallituksen ohjeita kotiopetuksen järjestämisestä tulee muuttaa. Koska laki kunnan peruspalveluiden valtionosuudesta on muuttunut, Opetushallitus suosittaa, että kunnat antavat koulukirjat myös kotona oppivelvollisuuttaan suorittaville maksutta. Lisäksi tarkennetaan ohjeita muutoksenhausta.

 

Läpimurto kotiopetuksen oikeuskäsittelyssä Ruotsissa. Kamarioikeus on myöntänyt muutoksenhakuluvan Himmelstrandien ja  Angerstigien perheille. Ruotsin uusi koululaki ( 2010) sallii kotiopetuksen vain "poikkeustapauksissa". Valitettavasti useat kunnat tulkitsevat tämän "ei missään tapauksessa". Kolmea lasta kotona opettava Jonas Himmelstrand toteaa, että monet perheet ovat jo paenneet ulkomaille viranomaisten painostusta laittaa lapset kouluun.  "Minä en halua jättää kotimaatani. Uskon, että minulla on oikeus kotiopettaa lapsiani, laki sallii sen. Uppsalan viranomaiset eivät ole milloinkaan antaneet hyväksyttäviä perusteluita pätöksilleen kieltää kotiopetus. Vastavuoroisesti minä olen (suullisissa käsittelyissä) tuntikausien ajan osoittanut, että kotiopetus toimii ja on lasteni parhaaksi." Lue lisää: http://www.hslda.org/hs/international/Sweden/201103250.asp

Keskustelu sosiaalistumisesta saa uutta ryhtiä kun professori Liisa Keltikangas-Järvinen purkaa myyttejä sosiaalisuudesta ja esittelee viimeisimpiä tutkimustuloksia ja kertoo miten sosiaalisia taitoja opitaan. Kuuntele professori Keltikangas-Järvistä tohtori Kalle Haatasen haastattelussa. http://yle.fi/radio1/kulttuuri/kalle_haatanen/sosiaalisuus_ja_sosiaaliset_taidot_-_liisa_keltikangas-jarvinen_28933.html

Yhdistys kutsuu kotiopetuksesta kiinnostuneita tiedotustilaisuuteen. Tilaisuudessa keskustelua alustavat Johan Sjöblom ja Juhani Paavolainen: "Kotiopetuksen asema tänä päivänä Suomessa".

Tervetuloa!

 

Aika: 18.3.2011 klo 17.30-18.30

Paikka: Suur-Helsingin kristillinen koulu, Palkkatilankatu 6 D, 00240 Helsinki

Lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aula antoi 24.1.2011 ensimmäisen kerran YK:n lapsen oikeuksien komitealle oman arvionsa lapsen oikeuksien toteutumisesta. Lapsiasiavaltuutettu suosittaa, että Suomen hallituksen tulee tehdä selvitys kotiopetuksen käytöstä perusopetuksessa.

Suomi ja Ruotsi eroavat perustuksiltaan. Suomessa vanhemmat tietävät parhaiten lapsen edun, Ruotsissa valtio tietää paremmin. Lue Mischa Hammarnejdin laaja artikkeli amerikkalaisen asianajojärjestön sivuilla. http://www.hslda.org/hs/international/Finland/201102280.asp Lue myös http://www.hammarnejd.gr8.se/blog/index.php?blogId=1 

Föräldrarna i Sverige får böta så länge de vill hemundervisa och hålla sina barn hemma. Bötesumman räknas tiotusentals euro. Läs mer: http://www.unt.se/uppsala/fortsatt-strid-om-hemundervisning-1258752.aspx

"Kolme iloista rosvoa" Helsingin kaupungiteatterissa 18.3. klo 13.00. Tule kanssamme teatteriin. Tiedustelut ja ilmoittautumiset 24.2. mennessä Heidi Furu niklas.furu@pp2.inet.fi .

Romanilasten koulutus ei kuulu kenellekään, kirjoitaa Helsingin Sanomat Teema 4/2010. "Suomen perustuslaki lähtee siitä, että Suomessa kaikilla on oikeus koulutukseen. Myös lapsen oikeuksien sopimus lähtee siitä. YK:n yleisten periaatteiden mukaan kaikkia lapsia pitää kohdella yhdenvertaisesti. Jos meillä ei ole laissa velvoitetta, että koulutus pitää järjestää romanikerjäläisten lapsille, silloin niitä lakeja pitää muuttaa," toteaa lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aula.

Kotiopetus jatkaa vahvaa kasvuaan Yhdysvalloissa. Yli kaksi miljoonaa lasta kotiopetuksessa. " Kolmekymmentä vuotta sitten kotikoululaisia oli vain 20.000. Nykyaikaisen kotikoululiikkeen kasvu on ollut vaikuttavaa", toteaa Home School Legal Defensin puheenjohtaja Michael Smith. http://www.hslda.org/docs/media/2011/201101140.asp

Kuopion käräjäoikeus asettaa tuomiossaan 14.9.2009 kotiopetuksessa olevan oppivelvollisen samaan asemaan kuin koulua käyvät oppivelvolliset, kun on kyse huoltajan velvollisuudesta valvoa oppivelvollisuuden täyttämistä. Samoin käräjäoikeuden päätöksestä ilmenee, että kotiopetuksessa oleva lapsi on oppilas perusopetuslain 7. luvun 25 §:n, 26 §:n, 35 §:n ja 8. luvun 45 §:n tarkoittamassa mielessä. Korkein hallinto-oikeus ja Helsingin hallinto-oikeus ovat myös todenneet, että kotiopetuksessa oleviin lapsiin sovelletaan perusopetuslain 31 §:ää, samoin kuin Loviisan kaupunki, joka päätti antaa koulukirjat kaikille oppivelvollisilleen. 

"Koulu oli hyvä, kotikoulu on parempi ja parasta on että isä opettaa", totesi Väinö Paavolainen Yleisradion haastattelussa.

- Meidän ei enää tarvitse miettiä sitä, miksi me ryhdyttiin tähän. Olemme nähneet, että tämä tuottaa hyviä tuloksia ja aiomme jatkaa tällä tiellä, isä Juhani Paavolainen sanoo. Lisää uutisissa:

 http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/12/kotikoulussa_lapset_saavat_nukkua_aamulla_pitkaan_2228863.html

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/12/kotiopetus_valitaan_usein_uskonnollisista_syista_2228633.html

Hufvudstadsbladet skriver den 5. december 2010, att Utbildningsstyrelsen vill stödja hemundervisningen med klarare riktlinjer till både familjerna och kommunerna. Nya anvisningar kommer att utfärdas i vår.

Kotiopetus on luultua yleisempää. Viime vuonna 300 lasta suoritti oppivelvollisuuttaan kotiopetuksessa kaikkiaan 84 kunnassa. Tiedot käyvät ilmi aluehallintokeskuksien 2009 peruspalveluraporteista.

Suomen kotiopettajat selvitti: useat kunnat eivät edelleenkään anna ilmaista oppimateriaalia oppivelvollisille. Kuopion hallinto-oikeus toteaa päätöksessään 23.11.2010, että oppivelvollisen on osallistuttava järjestettyyn perusopetukseen tai saatava muulla tavalla perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot. Kunta saattaa olla velvollinen suorittamaan korvausta, mikäli se kieltäytyy luovuttamasta oppimateriaalia.

Suomen kotiopettajien ruotsalaisen sisarjärjestön ROHUSin puheenjohtaja Jonas Himmelstrand esittelee kirjaansa "Att följa sitt hjärta - jantelagens Sverige" Madridilaisen The Family Watchin haastattelussa. Jonas Himmelstrandia haastateltiin EUn FamilyPlatform konferensissa 4.-5.11.2010 Brysselissä. http://www.mireja.org/10115video.html

Suomen kotiopettajat toivottavat ruotsalaiset kotiopetusperheet tervetulleiksi Suomeen. Toivomme, että kotiopetusperheitä kohdeltaisiin Ruotsissa lempeämmin ja että heidän ihmisoikeuksiaan ei loukattaisi Ruotsissa. Lue lisää:

http://www.hslda.org/hs/international/Finland/201011050.asp 

http://www.hslda.org/hs/international/Sweden/201010250.asp

Suomen kotiopettajat avasivat kotisivunsa 6.10.2009. Sivuja on avattu 11760 kertaa. Tervetuloa sivuillemme myös tästä eteenpäin. Toivomme että vierailut karttuvat samassa tahdissa kuin kotiopetus.

Arvioimme että kotioppijoita on 700-1000 vuonna 2015 ja vuonna 2025 meitä on jo 8000-10000; sivujammekin silmäillään parisataatuhatta kertaa vuodessa.

Helsingin Sanomat kirjoittaa 8.10.2010, että valtiovarainministeri Jyrki Katainen ei hyväksy kaksia sääntöjä: " yhdet ja samat säännöt ovat elämän tärkein periaate. Jos on kahdet pelisäännöt, se on rikollista ja tuomittavaa, ja sen estämiseksi pitää tehdä kaikki mahdollinen". Valtiovarainministeri Katainen vastasi kansanedustaja Kari Rajamäen kysymykseen markkinatalouden toimivuudesta. Samat periaatteet toimivat myös opetus- ja kulttuuritoimen alalla.

 Upsala Nya Tidnings visar vägen till demokratin:
Det viktigaste är att barnen får känna att de har inflytande över beslut och att de kan påverka. Då lär de sig också samspelet som leder fram till beslutet. http://www.unt.se/barnochforaldrar/barn-behover-demokrati-1066208.aspx

Suomen kotiopettajat ja työ kotiopetuksen aseman parantamiseksi saa huomiota ulkomailla. Lue lisää: http://www.hslda.org/hs/international/Finland/default.asp

 

Suomen kotiopettajat welcomes partnership with the Home School Legal Defence Association. HSLDA on Yhdysvalloissa kotipaikkaansa pitävä kansainvälinen asianajojärjestö, joka on omistautunut edistämään vanhempien oikeutta opettaa lapsiaan kotona. Järjestö toimii yli 85.000 jäsenperheen voimin kaikissa Yhdysvaltojen osavaltioissa ja 36 maassa eri puolilla maailmaa. Suomen kotiopettajat ry:n hallitus päätti yhteistyön aloittamisesta 10.9.2010.  http://www.hslda.org/hs/international/

Koti sosiaalistaa yhtä hyvin tai paremmin. Lue lisää viikonlopun, 14.8.2010 Iltasanomien Plus-liitteessä.

Kotiopetus eheytti perheen arkea.  Lue lisää elokuun Kotilääkäri-lehdessä.

Ryhmätaitoja voi harjoitella muuallakin kuin koulussa, sanoo kotona ja maailmassa lapsiaan opettava isä, Mischa Hammarnejd. Katso ja kuule lisää http://arenan.yle.fi/video/1196562

Pohjoismaisten kotiopettajien historiallinen tapaaminen

Norjan, Ruotsin ja Suomen kotikoulujärjestöjen puheenjohtajat tapasivat historiallisesti ensimmäistä kertaa 10. päivänä heinäkuuta 2010 Norjan kauniissa Telemarkissa kotikoulun pohjoismaisilla neuvottelupäivillä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marianne Johansen Norjasta, Juhani Paavolainen Suomesta ja Jonas Himmelstrand Ruotsista

 

Puheenjohtajat olivat hyvin huolissaan Ruotsin uudesta koululaista, joka tekee kotiopetuksesta lähes mahdotonta Ruotsissa. Norjassa ja Suomessa lainsäädäntö on erilainen. Suomen perustuslaki turvaa oikeuden kotiopetukseen. Sekä Suomessa, että Norjassa on oppivelvollisuus kuten useimmissa länsimaissa. Ruotsissa on koulupakko, kotiopetuksen ollessa poikkeus, jonka vanha laki on sallinut ja jonka uusi laki käytännössä kieltää.

Pohjoismaisten järjestöjen edustajat olivat yksimielisiä, että kotiopetus on ihmisoikeus ja että ainoastaan oppivelvollisuus on ristiriidattomasti Yhdistyneiden Kansakuntien yleismaailmallisen ihmisoikeuksien julistuksen mukaista. Ruotsin uusi koululaki, joka sallii kotiopetuksen vain "poikkeuksellisista syistä", rikkoo ihmisoikeuksia. YK on julistanut, "että on olennaista, että ihmisoikeudet turvataan oikeusjärjestyksellä, ettei ihmisten ole pakko turvautua viimeisenä keinona suistamaan tyranniutta ja sortoa".

Neuvottelupäiville osallistui noin 30 lasta, kaikenikäisä imeväisistä murrosikäisiin ja 26 aikuista. Yksi vanhemmista pani merkille, ettei lasten välillä ollut lainkaan riitoja - mikä on tyypillistä kotikoulutapaamisissa.

Tohtori Christian Beck Oslon yliopiston opetuksen tutkimuslaitoksesta loi yleiskatsauksen kotiopetuksen asemaan ympäri maailmaa. Hän kannusti vakuuttavasti kotiopettajia puolustamaan oikeuksiaan.

Marta Straume Norjasta selosti kuinka hän valmentaa tutkivia opettajia seuraamaan oppimisen edistymistä tarkoituksenmukaisin tavoin. Opettaja Marta Straumella on omakohtaista kokemusta kotiopetuksesta.

Kuultiin myös esitys lapsi-vanhempi suhteen psykologiasta. Esitys perustui maailmankuulun kanadalaisen tohtori Gordon Neufeldin uusiin tutkimustuloksiin. Yksi havainnoista on, että avain sosialisaatioon on aivojen kyky käsitellä ristiriitaisia tunteita, ei niinkään "sosiaalinen valmennus" sosiaalisissa ympäristöissä. Kyky käsitellä ristiriitaisia tunteita pikemminkin kehittyy tunteellisesti turvallisissa ja hoivaavissa puitteissa, kuten juuri kotiopetuksessa.

Kolme puheenjohtajaa totesivat, että tämä tapaaminen oli kotiopetuksen pohjoismaisen yhteistyön varma alku.

 

Juhani Paavolainen

Suomen kotiopettajat ry Finlands hemundervisare rf - Finnish home educators registered Association

www.suomenkotiopettajat.fi

 

Jonas Himmelstrand

Rohus - The Swedish Association for Home Education

www.rohus.nu

 

Marianne Johansen

NHUF - Norsk hjemundervisningsforbund

www.nhuf.no

 

Home education in Norway and international - what is the struggle about?

Tohtori Christian Beck Oslon yliopiston opetuksen tutkimuslaitoksesta:

http://www.learningfreely.net/2010/08/12/home-education-he-in-norway-and-international-what-is-the-struggle-about/

 Kotikoulussa ei ole läksyjä.  Miltä kuulostaisi koulu, joka alkaa silloin, kun herätään, ja päättyy puoleen päivään mennessä ja josta ei ikinä tule läksyjä? Sellainen löytyy Espoon Kilosta, Furun perheen kotoa. Nykyperheet ovat hajallaan, kun päivisin ollaan töissä ja illalla harrastuksissa. Me halusimme pitää perheen yhdessä, äiti Heidi Furu sanoo. (Iltalehti) http://www.iltalehti.fi/perhe/2010072312046991_pr.shtml